Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumundan:
ELEKTRİK
PİYASASINDA
LİSANSSIZ
ELEKTRİK ÜRETİMİNE
İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin
amacı elektrik
piyasasında;
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik
PiyasasıKanununun
14 üncü maddesi
kapsamında,
tüketicilerin
elektrik ihtiyaçlarının
tüketim
noktasına
en yakın üretim
tesislerinden karşılanması,
arz güvenliğinin
sağlanmasında
küçük ölçekli üretim
tesislerinin ülke
ekonomisine kazandırılması ve
etkin kullanımının
sağlanması,
elektrik şebekesinde
meydana gelen kayıp
miktarlarının
düşürülmesi
amacıyla
lisans alma ile şirket
kurma yükümlülüğü olmaksızın,
elektrik enerjisi üretebilecek
gerçek
veya tüzel
kişilere
uygulanacak usul ve esasların
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik;
a) 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununun
14 üncü maddesi çerçevesinde
kurulması öngörülen üretim
tesislerinin sisteme bağlanmasına
ilişkin
teknik usul ve esaslar ile bu üretim
tesislerinin kurulmasına
ilişkin
başvuru
yapılmasına
ve başvuruların
değerlendirilmesine,
b) Lisanssız üretim
faaliyeti kapsamında
elektrik enerjisi üreten
gerçek
ve tüzel
kişilerin
ihtiyacının üzerindeürettiği
elektrik enerjisinin sisteme verilmesi halinde yapılacak
uygulamaya,
c) Lisanssız üretim
faaliyeti ile ilgili arazi temini, üretim
tesisi devri ve üretim
faaliyetinde bulunan gerçek
veya tüzel
kişiler
ile İlgili Şebeke İşletmecilerinin
hak ve yükümlülüklerine,
ç)
Lisanssız üretim
faaliyetinde bulunan kişilerin
bu Yönetmelik
kapsamındaki
faaliyetleri ile kurulan üretim
tesislerinin denetlenmesine,
ilişkin
usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik,
6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununun
14 üncü maddesi
ile 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının
Elektrik Enerjisi Üretimi
Amaçlı Kullanımına İlişkin
Kanunun 6/A maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Adalanma:
Dağıtım
sisteminin üretim
tesisi bulunan bir bölgesinin
enerjili kalacak şekilde
dağıtım
sisteminden fiziksel olarak ayrılmasını,
b) AG: Etkin şiddeti
1000 Volt ve altındaki
gerilimi,
c) Bağlanabilirlik
oranı:
Dağıtım
sistemine bağlı üretim
tesislerinin kısa
devre katkısı hariç bağlantı noktasındakiüç faz
kısa
devre akımının,
bağlanacak üretim
tesisinin nominal akımına
bölümü ile
elde edilecek değeri,
ç)
Bağlantı: Üretim
tesisinin AG veya YG seviyesinde bir koruma teçhizatı üzerinden
dağıtım
veya iletim sistemiyle irtibatlandırılmasını,
d) Bağlantı ekipmanı: Üretim
tesisinin dağıtım
veya iletim sistemine bağlantısı için
kullanılan, üretim
tesisiüzerinde
ve/veya üretim
tesisi ile bağlantı noktası arasında
tesis edilen koruma ve kumanda sistemlerinin bütününü,
e) Bağlantı noktası:
Kullanıcıların
bağlantı anlaşmaları uyarınca
sisteme bağlandıkları saha
veya irtibat noktasını,
f) Bakanlık:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
g) DSİ:
Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünü,
ğ)
Evirici: Doğru
akımı alternatif
akıma
dönüştüren
düzeneği,
h) Fatura dönemi:
Bir takvim ayının
ilk günü saat
00:00’da
başlayıp,
aynı ayın
son günü saat
24:00’da
biten süreyi,
ı) İl Özel İdaresi: Üretim
tesisinin kurulacağı yerin
il özel
idaresini veya il özel
idaresi bulunmayan yerlerde Yatırım İzleme
ve Koordinasyon Başkanlığını,
i) İlgili
mevzuat: Elektrik piyasasına
ilişkin
kanun, yönetmelik,
tebliğ,
genelge ve Kurul kararlarını,
j) İlgili şebeke
işletmecisi: İlgisine
göre TEİAŞ’ı,
dağıtım şirketini
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiyi,
k) İlgili
teknik mevzuat: Bakanlık
tarafından çıkarılan
ilgili yönetmelik,
tebliğ ve
diğer
düzenlemeleri,
l) Kanun: 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununu,
m) Kojenerasyon tesisi:
Isı ve
elektrik ve/veya mekanik enerjinin eş zamanlı olarak üretiminin
gerçekleştirildiği
tesisi,
n) Bu Yönetmelik
kapsamındaki kojenerasyon tesisi:
Bakanlıkça
belirlenen verimlilik değerini
sağlayan
kategorideki kojenerasyon tesisini,
o) Mikrokojenerasyon tesisi:
Elektrik enerjisine dayalı toplam
kurulu gücü 100 kWe ve
altında
olan kojenerasyontesisini,
ö)
Muafiyetli üretim
miktarı:
Her bir dağıtım
bölgesinde,
bu Yönetmelik
kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisi kuran gerçek
veya tüzel
kişilerin üretim
tesislerinde İlgili
Mevzuat hükümlerine
uygun olarak üretip
sisteme verdikleri ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi miktarını,
p) Şebeke: İlgisine
göre
iletim, dağıtım
veya OSB dağıtım şebekesini,
r) Tebliğ:
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmeliğin
Uygulanmasına
Dair Tebliği,
s) Teknik değerlendirme
raporu: Rüzgar
veya güneş enerjisine
dayalı üretim
sahalarının
etkin kullanılmasına
ilişkin
YEGM tarafından
yapılan
değerlendirmeyi,
ş)
Teknik etkileşim
izni: Teknik Etkileşim
Analizinin neticesine göre,
ilgili kurumlar tarafından
olumlu veya şartlıolarak
Bakanlık
aracılığıyla
ilgili kişilere
verilen izni,
t) Tüketim
tesisi: Bir gerçek
ya da tüzel
kişinin
uhdesinde olup bağlantı anlaşması kapsamında
dağıtım
veya iletim sistemine bağlı veya üretim
tesisi ile birlikte bağlanacak
ya da 25/9/2002 tarihinden önce
imzalanmış yerine
kaim bir sözleşme
kapsamında
dağıtım
veya iletim sistemine bağlı,
elektrik enerjisi tüketen
birim, tesis ya da teçhizatı,
u) YEGM: Bakanlık
Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğünü,
ü)
YEKDEM: Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının
Belgelendirilmesine ve Desteklenmesine İlişkin
Yönetmelik
kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
faaliyeti gösteren üretim
lisansı sahibi
tüzel
kişilerin
bizzat ve bu Yönetmelik
kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim
yapan kişilerin
bölgelerinde
bulunduklarıgörevli
tedarik şirketleri
aracılığıyla
faydalanabileceği
fiyatlar, süreler
ve bunlara yapılacak ödemelere
ilişkin
usul ve esasları içeren
destekleme mekanizmasını,
v) Yenilenebilir
enerji kaynakları:
Hidrolik, rüzgâr,
güneş,
jeotermal, biyokütle, biyokütleden elde
edilen gaz (çöp
gazı dahil),
dalga, akıntı enerjisi
ve gel-git gibi fosil olmayan enerji kaynaklarını,
y) YEK Kanunu:
10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının
Elektrik Enerjisi Üretimi
Amaçlı Kullanımına İlişkin
Kanunu,
z) YG: Etkin şiddeti
1000 Volt’un üzerinde
olan gerilimi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde, üretim
tesisiyle tüketim
tesisinin dağıtım
sistemine aynı baradan bağlı olmasıhalinde
ilgili üretim
ve tüketim
tesisleri aynı yerde
kabul edilir.
(3) Bu Yönetmelikte
geçen
ana kolon hattı,
kolon hattı ve
yapı bağlantı hattı ibareleri İlgili
Teknik Mevzuattaki anlam ve kapsama; diğer
ifade ve kısaltmalar
ise İlgili
Mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
Lisans alma ile şirket
kurma muafiyeti
MADDE 5 – (1) Önlisans ve
lisans alma ile şirket
kurma yükümlülüğünden
muaf olarak kurulabilecek üretim
tesisleri şunlardır:
a) İmdat
grupları,
b) İletim
ya da dağıtım
sistemiyle bağlantı tesis
etmeden izole çalışan üretim
tesisleri,
c) Kurulu gücü bir
megavat veya Kanunun 14 üncü maddesi çerçevesinde
Bakanlar Kurulu kararı ile
belirlenmişkurulu
güç üst
sınırına
kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri,
ç) Ürettiği
enerjinin tamamını iletim
veya dağıtım
sistemine vermeden kullanan, üretimi
ve tüketimi
aynı ölçüm
noktasında
olan, yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri,
d) Bakanlıkça
belirlenecek verimlilik değerini
sağlayan
kategorideki kojenerasyon tesisleri,
e) Mikrokojenerasyon tesisleri,
f) Belediyelerin katı atık
tesisleri ile arıtma
tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere
kurulan üretim
tesisleri,
g) Sermayesinin yarısından
fazlası doğrudan
veya dolaylı olarak
belediyeye ait olan tüzel
kişilerce,
belediyeler tarafından
işletilen
su isale hatları ile
atık
su isale hatları üzerinde
teknik imkanın
olması ve
DSİ tarafından
uygun bulunması halinde
kurulan üretim
tesisleri.
(2) Önlisans ve
lisans alma yükümlülüğünden
muaf olan yenilenebilir enerji kaynaklarından
elektrik enerjisiüreten
gerçek
veya tüzel
kişilerin
ihtiyacının üzerinde ürettiği
elektrik enerjisinin sisteme verilmesi hâlinde
söz
konusu elektrik enerjisi, ilgili görevli
tedarik şirketi
aracılığı ile
YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.
(3) Birinci fıkranın
(g) bendi kapsamında
kurulacak üretim
tesislerinin su kullanım
hakkına
ilişkin
işlemler,
26/6/2003 tarihli ve 25150 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında Üretim
Faaliyetinde Bulunmak Üzere
Su Kullanım
Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde
sonuçlandırılır.
(4) Bu Yönetmelik çerçevesinde,
dağıtım
sisteminde yeterli kapasite bulunması halinde
bir tüketim
tesisi için
birden fazla kojenerasyon veya
yenilenebilir enerji kaynağına
dayalı üretim
tesisi kurulmasına
izin verilebilir. Her bir tüketim
tesisi için
birinci fıkranın
(c) bendi kapsamında
kurulabilecek yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisinin veya tesislerinin toplam kurulu gücü,
birinci fıkranın
(c) bendi kapsamındaki
azami kapasiteden fazla olamaz. Bir gerçek
veya tüzel
kişi,
uhdesindeki her bir tüketim
tesisi için
sadece bir adet mikrokojenerasyon tesisi
kurabilir.
(5) Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
tesisi kuracak gerçek
veya tüzel
kişilerin üretim
tesisleri ile tüketim
tesislerinin aynı dağıtım
bölgesi
içerisinde
olması zorunludur.
(6) Birinci fıkranın
(a), (b), (ç),
(d), (f) ve (g) bentleri kapsamında
yer alan üretim
tesisleri için
kurulu güç üst
sınırı uygulanmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Bağlantı ve
Sistem Kullanımına İlişkin
Hükümler
Bağlantı esasları
MADDE 6 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamına
giren üretim
tesisleri, dördüncü fıkra
kapsamında
belirtilen istisnalar dışında,
dağıtım
sistemine bağlanır. İlgili Şebeke İşletmecisi, üretim
tesisinin teknik özelliklerine
ve bağlantı noktasıitibarıyla
dağıtım
sisteminin mevcut kapasitesine göre üretim
tesisini YG veya AG seviyesinden dağıtım
sistemine bağlayabilir.
Bağlantı başvurusu
talebi, ancak İlgili
Mevzuat ve İlgili
Teknik Mevzuat hükümleri
kapsamında
reddedilebilir.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında
YG seviyesinden dağıtım
sistemine bağlanmak
isteyen rüzgâr
ve/veya güneşenerjisine
dayalı üretim
tesisi bağlantı başvuruları için,
5 inci maddenin dördüncü fıkrası hükümleri
saklı kalmak
kaydıyla,
bir transformatör
merkezine yönlendirilen
toplam kurulu gücün
2 MW’ın üzerinde
olması halinde
ilgili dağıtımşirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişi TEİAŞ’a kaynak
bazında
ayrı ayrı bağlantı kapasite
bildiriminde bulunur ve TEİAŞ’ın görüşleri
alınır.
Dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişi, TEİAŞ’ın bildireceği
bağlanabilir
kapasiteyi bağlantı görüşlerinin
sonuçlandırılmasına
esas alır.
TEİAŞ,
talepleri kendisine geliş tarihinden
itibaren bir ay içinde
sonuçlandırır.
(3) YG seviyesinden bağlantı talebinde
bulunan rüzgâr
ve/veya güneş enerjisine
dayalı üretim
tesisi başvurularıtransformatör
merkezi bazında
ikinci fıkra
kapsamında
belirlenecek kapasiteye ulaşıncaya
kadar 8 inci maddenin dördüncü fıkrası hükmüne
göre
yapılacak
değerlendirme çerçevesinde
dağıtım
sistemine bağlanır.
(4) 5 inci maddenin
birinci fıkrasının;
a) (ç)
bendi kapsamında
kurulacak üretim
tesisleri bu tesisler ile ilişkilendirilecek
tüketim
tesisinin sisteme iletim seviyesinden bağlı olması halinde,
b) (d) bendi kapsamında
kurulacak kojenerasyon tesisleri
kurulu gücüne
bağlı olarak,
iletim sistemine bağlanır.
Bu fıkra
kapsamında
iletim sistemine bağlanacak üretim
tesisi başvuruları için
bu Yönetmelikte
dağıtım
sistemine bağlanacak üretim
tesisi başvurularında
dağıtım şirketince
yürütülmesi öngörülen
iş ve
işlemler,
TEİAŞ tarafından
yürütülür.
Bağlantı başvurusu
MADDE 7 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında
hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri haricindeki üretim
tesislerinde üretim
yapmak isteyen gerçek
veya tüzel
kişiler,
bağlantı ve
sistem kullanımı amacıyla,
ekinde aşağıdaki
bilgi ve belgeler bulunan Ek-1’de
yer alan Lisanssız Üretim
Bağlantı Başvuru
Formu ile doğrudan İlgili Şebeke İşletmecisine
başvurur.
Bu başvurularda;
a) Üretim
tesisinin kurulacağı yere
ait tapu kaydı veya
kira sözleşmesi
veya kullanım
hakkını gösterir
belge,
b) Kojenerasyon tesisleri
için
tesis toplam verimliliğine
ilişkin
belge,
c) Biyokütle ve biyokütleden elde
edilen gaz (çöp
gazı dâhil)
ile rüzgâr
ve güneş enerjisine
dayalı üretim
tesisleri hariç olmak üzere
yenilenebilir enerji kaynaklarının
kullanım
hakkının
elde edildiğine
dair belge,
ç)
Başvuru ücretinin İlgili Şebeke İşletmecisinin
hesabına
yatırıldığına
dair makbuz veya dekont,
d) Kurulacak tesisin
teknik özelliklerini
de gösteren
Tek Hat Şeması,
sunulur.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında
hidrolik kaynaklara dayalı üretim
tesisi kurmak isteyen gerçek
veya tüzel
kişiler
sisteme bağlantı ve
su kullanım
hakkı edinimi
amacıyla,
Ek-2’de
yer alan Başvuru
Dilekçesi
ve Ek-1’de
yer alan Lisanssız Üretim
Bağlantı Başvuru
Formu ile tesisin kurulacağı yerin İl Özel İdaresine
başvuruda
bulunur. Söz
konusu başvuru
ekinde; birinci fıkranın
(a), (ç)
ve (d) bentlerinde belirtilen belgelerin sunulması zorunludur. İl Özel İdareleri,üretim
tesisinin yapımının
su rejimi açısından
uygun bulunduğuna
dair görüş almak
için
her takvim ayı içinde
alınan
bağlantı başvurularını takip
eden ayın
ilk beş günü içinde DSİ’nin yetkili
bölge
müdürlüklerine
gönderir. İlgili
DSİbirimi,
su rejimi açısından
uygunluk görüşünü kendisine
başvurunun
ulaştığı ayı takip
eden ayın
yirminci gününe
kadar sonuçlandırır
ve İl Özel İdaresine
gönderir. DSİ’nin ilgili
birimi tarafından
gönderilen
görüşün
olumlu olması halinde, İlÖzel İdaresi
olumlu görüşün
kendisine ulaştığı ayı takip
eden ayın
ilk beş günü içerisinde
bağlantıya
ilişkin
başvuruyuİlgili Şebeke İşletmecisine
gönderir.
Başvuruların İl Özel İdaresi
tarafından İlgili Şebeke İşletmecisine
gönderilmemesi
halinde, yatırılan
başvuru
bedeli başvuru
sahibinin talebi üzerine İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
başvuru
sahibine iade edilir.
(3) Başvuru
sahibi gerçek
veya tüzel
kişi,
DSİ tarafından çıkarılan
mevzuatta istenen belgeleri de başvuru
dosyasına
eklemekle yükümlüdür.
DSİ tarafından çıkarılan
mevzuatta istenen bilgi veya belgeler tamamlanmadan
hidrolik kaynaklara dayalı üretim
tesisi kurmak amacıyla
başvuru
yapılamaz.
(4) 5 inci maddenin
birinci fıkrasının
(ç)
bendi ile (d) bendi kapsamında
kurulacak üretim
tesisine ilişkin
bağlantıbaşvurusu
birinci fıkrada
yer alan belgeler ile;
a) İletim
seviyesinden bağlanacak üretim
tesisleri için TEİAŞ’a,
b) Dağıtım
seviyesinden bağlanacak üretim
tesisleri için
ilgili dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiye,
yapılır.
(5) Bu madde kapsamında
başvuruda
bulunan gerçek
veya tüzel
kişilerin,
başvuruda
bulunduğu
ay içerisinde
ilgili üretim
tesisine ilişkin
yazılı olarak
kurulu güç değişikliği
talebinde bulunması halinde,
a) Kurulu güç değişikliğine
ilişkin
talep tarihi başvuru
tarihi olarak kabul edilir.
b) Yeni kurulu güce
göre
sunulması gereken
belgeler başvuru
ekinde sunulur.
Bağlantı başvurusunun
değerlendirilmesi
ve sonuçlandırılması
MADDE 8 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
yapmak isteyen gerçek
veya tüzel
kişilerin
her takvim ayıiçinde
alınan
başvuruları ile İl Özel İdarelerinden
yönlendirilen
başvurular, İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından,
takip eden ayın
ilk yirmi günü içinde
toplu olarak değerlendirilir
ve sonuçlandırılır.
Eksik veya yanlış evrak
verenlerin başvurularıdeğerlendirmeye
alınmaz.
Eksik veya yanlışlığın
mahiyeti hakkında,
başvuru
sahibine eksikliklerin on iş günü içerisinde
tamamlanması için
bildirimde bulunulur. Eksik belgelerin süresinde
tamamlanmaması halinde,
başvuru
reddedilerek sunulan belgeler başvuru
sahibine iade edilir ve ilgili İl Özel İdaresine
konu hakkında
bilgi verilir. Eksiksiz olarak yapıldığı tespit
edilen başvurular
başvuru
tarihi itibariyle veya eksikliklerin giderildiğine
ilişkin
belgelerin İlgili Şebekeİşletmecisinin
evrakına
giriş tarihi
itibari ile değerlendirmeye
alınır.
Bu başvuruların
değerlendirmesi
eksikliklerin tamamlandığı tarih
itibariyle yapılmış olan
başvurularla
birlikte yapılır.
(2) TEİAŞ görüşü sorulan
başvurular,
TEİAŞ görüşünün
dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiye
ulaştığı tarih
itibariyle mevcut başvurular
ile birlikte Tebliğ’de
belirlenen usule göre
değerlendirilir.
Birinci fıkrada
belirlenen süre
bu başvurularda
sadece dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişinin
işlemleri
için
uygulanır.
(3) Rüzgar
enerjisine dayalı başvurulardan;
bağlantı noktası uygun
bulunanlar ile alternatif bağlantı önerilen
başvurular
hakkında
YEGM tarafından
Teknik Değerlendirme
Raporu hazırlanması için
Tebliğ’de
belirlenen usule göre
işlem
tesis edilir. Birinci fıkrada
belirlenen süre
bu başvurularda
sadece İlgili Şebeke İşletmecisinin
işlemleri
için
uygulanır.
(4) İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından Şebekeye
bağlantısı yapılacak
olan üretim
tesisinin bağlantısına
ilişkin
değerlendirmede;
a) Başvuruya
konu üretim
tesisinin yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı olması,
b) Başvuruya
konu üretim
tesisinin kojenerasyon tesisi
olması,
c) Başvuru
sahibinin son bir yıl
içindeki
tüketim
miktarının
diğer
başvurulardan
yüksek
olması,
ç)
Başvuruya
konu üretim
tesisinin tüketim
tesisi ile aynı yerde
olması,
d) Başvurunun
tüketim
birleştirme
hükümleri
kapsamındaki
başvuru
olması,
e) Başvuru
sahibinin önceden
olumlu bağlantı görüşü verilmiş bir
başvurusunun
olmaması,
kriterleri sırasıyla
uygulanır.
Bir yıllık
tüketimi
olmayan başvuru
sahiplerinin yıllık
tüketimleri
mevcut aylık
tüketimlerinin
ortalaması dikkate
alınarak
yıllık
bazda, sadece bir aylık
tüketiminin
olması halinde
bu tüketimi
dikkate alınarak
yıllık
bazda hesap edilir. İnşa
aşamasındaki
tesisler için
yapılan
başvurularda
proje değerleri
dikkate alınarak
en yakındaki
benzer abonelerin tüketimlerine
göre
hesap yapılır.
Yapılan
değerlendirme
sonucunda, birden fazla başvurunun
tüm
kriterleri sağlaması durumunda İlgili Şebeke İşletmecisine
veya varsa ilgili İl Özel İdaresine
yapılan
başvuru
tarihi sıralamaya
esas alınır.
(5) İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu madde kapsamında
değerlendirilen
başvurulara
ilişkin
gerekçeli
değerlendirme
neticesini ve bağlantı noktası uygun
bulunmayan başvurular
için
varsa alternatif bağlantı önerisini
kendi internet sayfasında
bir ay süreyle
ilan eder, hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesislerine ilişkin
değerlendirme
sonuçlarını ilgili İlÖzel İdaresine
yazılı olarak
bildirir.
Bağlantı ve
sistem kullanımı için
başvuru
MADDE 9 – (1)
Hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri bakımından
Ek-3’te
yer alan örneğe
uygun Su Kullanım
Hakkı İzin
Belgesi düzenlemeye,
başvuru
yapılan İl Özel İdaresi
yetkilidir. İlgili İl Özel İdaresi,
su kullanım
hakkı izin
belgesini ancak başvurunun
DSİ taşra
teşkilatınca üretim
tesisinin yapımının
su rejimi açısından
uygun bulunduğuna
dair görüşü ve İlgili Şebeke İşletmecisinin
uygun bağlantı görüşünün
birlikte bulunması halinde
düzenleyebilir.
(2) Hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri bakımından
ilgili İl Özel İdaresinden
su kullanım
hakkı izin
belgesini alan ve diğer
kaynaklar bakımından
bağlantı başvurusu
uygun bulunan veya İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
teklif edilen alternatif bağlantı noktası önerisini
kabul edenler ile rüzgar
enerjisine dayalı başvurularda
Teknik Değerlendirme
Raporu olumlu olanlara İlgili Şebeke İşletmecisi
Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu
gönderilir.
Kendisine BağlantıAnlaşmasına Çağrı Mektubu
gönderilen
gerçek
veya tüzel
kişilere,
söz
konusu su kullanım
hakkı izin
belgesinin alınma
veya Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubunun
tebliğ tarihinden
itibaren yüzseksen gün
süre
verilir. Gerçek
veya tüzel
kişiler
söz
konusu sürenin
ilk doksan günü içerisinde üretim
tesisi ve varsa irtibat hattı projesini
Bakanlık
veya Bakanlığın
yetki verdiği
kurum ve/veya tüzel
kişilerin
onayına
sunar. Doksan gün
içinde
proje onayı için
başvuruda
bulunmayan gerçek
veya tüzel
kişilerin
bağlantı başvuruları geçersiz
sayılarak
sunmuş oldukları belgeler
kendilerine iade edilir.
(3) İlgili
gerçek
veya tüzel
kişilerin
aşağıdaki
belgeleri İlgili Şebeke İşletmecisine
süresi
içerisinde
ve eksiksiz olarak sunmaları halinde, İlgili Şebeke İşletmecisi
kendileriyle otuz gün
içerisinde
bağlantı anlaşması imzalamakla
yükümlüdür:
a) Üretim
tesisinin inşaatına
başlanabilmesi
için İlgili
Teknik Mevzuat çerçevesinde
alınması gereken
proje onayı,
b) Rüzgar
enerjisine dayalı başvurularda
Teknik Etkileşim İzni.
(4) Üçüncü fıkrada
belirlenen belgeleri zamanında
edinemeyen başvuru
sahiplerinin, söz
konusu belgeleri kendi kusurları olmaksızın
edinemediklerinin İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
anlaşılması halinde,
ilgili gerçek
veya tüzel
kişilere İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından üç ay
ilave süre
verilir.
(5) Kendisine dördüncü fıkra
kapsamında
ek süre
verilen başvuru
sahiplerinin, verilen ek süre
sonuna kadar söz
konusu belgeleri İlgili Şebeke İşletmecisine
sunamamaları halinde,
ilgili gerçek
veya tüzel
kişiler
bağlantı anlaşmasıimzalama
hakkını kaybeder
ve mevcut belgeleri kendisine iade edilir.
(6) Hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri bakımından
su kullanım
hakkı izin
belgesi verilen, diğer
kaynaklar bakımından İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
kendisi için
Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu
düzenlenen
gerçek
veya tüzel
kişiler
tarafından, İlgili Şebeke İşletmecisi
ile bağlantı anlaşması imzalanana
kadar kurulu güç değişikliği
talebinde bulunulamaz.
(7) Bağlantı anlaşması imzalanan üretim
tesislerinde kurulu güç artışı talebinde
bulunulması halinde,
ilgili talep söz
konusu talebin yapıldığı ayda
yapılan
diğer
tüm
başvurular
ile birlikte değerlendirilir.
Bu kapsamda;
a) Söz
konusu talebe İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
olumsuz görüş verilmesi
veya önerilen
alternatif bağlantıgörüşünün
ilgili gerçek
veya tüzel
kişi
tarafından
kabul edilmemesi halinde, başvuru
sahibine ait mevcut bağlantıanlaşmasının
geçerliliği
devam eder.
b) Söz
konusu talebe İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
olumlu görüş verilmesi
veya önerilen
alternatif bağlantıgörüşünün
ilgili gerçek
veya tüzel
kişi
tarafından
kabul edilmesi halinde, kabul edilme tarihinden
itibaren otuz gün
içerisinde üretim
tesisinin projesi tadil edilerek ikinci fıkra çerçevesinde
Bakanlık
veya Bakanlığın
yetki verdiği
kurum ve/veya tüzel
kişilerin
onayına
sunulur. Proje onayının
tamamlanmasından
itibaren otuz gün
içerisinde
ilgili bağlantıanlaşması yeni
kurulu güce
göre
revize edilir. İlgili
gerçek
veya tüzel
kişinin
süresi
içerisinde
anlaşmayı imzalamaktan
imtina etmesi halinde, kurulu güç artışı talebine
ilişkin
bağlantı görüşü kendiliğinden
geçersiz
hale gelir. Bu durumda ilgili kişinin
başvuruda
sunduğu
belgeler kendisine iade edilir.
c) Kurulu güç artışına
ilişkin
talebin olumlu bulunması halinde,
ilgili üretim
tesisinin tamamlanması için
24 üncümaddenin
birinci fıkrasında
belirlenen sürelere
ilave olarak altı ay
ek süre
verilir.
ç)
Bu fıkra
kapsamında
kurulu güç artışı talebine, üretim
tesisinin geçici
kabulü yapılana
kadar sadece bir defa izin verilebilir.
Bağlantı ve
sistem kullanımı
MADDE 10 – (1) Üretim
tesisinin Şebekeye
bağlantısında
kullanılacak
olan bağlantı ekipmanı üretim
tesisinin ayrılmaz
bir parçasıdır. Üretim
tesisinin Şebekeye
bağlantısında,
korumasında
veya kumandasında üretim
tesisine ilave olarak dâhili
veya harici bir bağlantı ekipmanı kullanılması durumunda,
bağlantı ekipmanları da üretim
tesisine ilişkin
kabul testlerine dâhil
edilir.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında; Şebekeye
bağlanacak üreticilerle
yapılacak
bağlantı ve
sistem kullanım
anlaşmalarında
yer alacak genel hükümler, İlgili Şebeke İşletmecisinin
görüşü alınarak
Kurul tarafından
belirlenir. Belirlenen genel hükümler İlgili Şebeke İşletmecisinin
ve Kurumun internet sayfalarında
yayımlanır.
(3) Bağlantıya
ilişkin
mülkiyet
ve işletme
sınırları,
bağlantı anlaşmasında
belirlenir.
(4) Üretim
tesisleri, sistem kullanım
anlaşmasında
belirtilen tarihten itibaren sisteme enerji
verebilir. Bu tarih hiçbir şekilde
Bakanlık
veya Bakanlığın
yetki verdiği
kuruluş ve/veya
tüzel
kişiler
tarafından üretim
tesisinin geçici
kabulünün
yapıldığı tarihten önce
olamaz.
(5) Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
yapan gerçek
ve tüzel
kişiler;
a) Üretim
ve tüketim
tesislerinin aynı yerde
olması halinde
sisteme verdiği
veya sistemden çektiği
net enerji miktarı için,
b) Üretim
ve tüketim
tesislerinin aynı yerde
olmaması halinde
sisteme verdiği
ve sistemden çektiği
enerji miktarları için
ayrı ayrı,
sistem kullanım
bedeli öder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretim
Kaynak Belgesine ve Teknik Hususlara İlişkin
Hükümler
Lisanssız üreticilere üretim
kaynak belgesi verilmesi
MADDE 11 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim
yapmak amacıyla İlgiliŞebeke İşletmecisi
ile bağlantı anlaşması ve
sistem kullanım
anlaşmasını imzalayan üreticilere,
talep etmeleri halinde, Ek-4’te
yer alan örneğe
uygun Üretim
Kaynak Belgesi İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
verilir.
(2) Bu madde kapsamında
yapılacak
başvurular İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
en geç on
iş günü içerisinde
sonuçlandırılır.
Bu madde kapsamında
aynı üretim
dönemine
ilişkin
sadece bir kez Üretim
Kaynak Belgesi verilir.
Bağlantı noktası seçimi
MADDE 12 – (1)
Başvuruda
beyan edilen üretim
tesisi kurulu gücünün;
a) 11 kWe ve
altında
olması halinde
AG,
b) 11 kWe’nin üzerinde
olması halinde
yapılan
teknik değerlendirme
sonucunda AG veya YG,
seviyesinden Şebekeye
bağlanır.
Bu husustaki bağlantı şartları,
Tebliğ ile
düzenlenir.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında Şebekeye
bağlanan
tüketim
tesisi ile aynı yerdeki üretim
tesislerinin Şebekeye
bağlantısı için
ek yatırım
gerekmesi halinde İlgili
Mevzuat hükümleri çerçevesinde
işlem
tesis edilir.
(3) AG seviyesinden bağlanacak üretim
tesislerinin toplam kapasitesi, bu üretim
tesislerinin bağlı olduğu
dağıtım
transformatörünün İlgili Şebeke İşletmecisine
ait bir transformatör
olması halinde
transformatör
gücünün
yüzde
otuzunu geçemez.
Transformatörün
başvuru
sahibine ait olması durumunda,
söz
konusu kapasite transformatör
gücü kadar
olur.
(4) İlgili Şebeke İşletmecisine
ait bir dağıtım
transformatörünün
AG seviyesinde bir kişiye
bir yıl
içerisinde
tahsis edilebilecek kapasite Ek-5’te
yer alan tabloya göre
belirlenir.
(5) Bağlanılacak
noktanın
bağlanabilirlik
oranının;
a) Kurulu gücü 1000 kWe’ın üzerindeki kojenerasyon tesisleri
için
30’un,
b) Diğer üretim
tesisleri için
70’in,
üzerinde
olması esastır.
Bağlanabilirlik
oranının
bu değerlerin
altında
olması durumunda İlgili Şebeke İşletmecisi
bağlantı için
başka
bir bağlantı noktası teklif
edebilir.
(6) Tüketim
tesisi ile aynı yerdeki üretim
tesisleri hariç olmak üzere
bağlantı noktası tadil
talepleri, bu Yönetmelik
kapsamında
belirlenen hükümlere
göre
değerlendirilir.
(7) Tüketim
tesisi ile aynı yerde
olmayan üretim
tesisi ya da tesislerinin Şebekeye
bağlantısı için
gereken ek yatırımlar İlgili
Mevzuat hükümlerine
göre İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
yapılır.
İşletme
koşullarının
dışına çıkılması
MADDE 13 – (1)
Can ve mal emniyetinin sağlanması için,
bu Yönetmelik
kapsamında
kurulan üretim
tesisi ile bağlantı ekipmanının, şebeke
kaybı olması veya
kısa
devre arızası oluşması durumlarında
Tebliğde
belirlenen koşullara
uygun olarak Şebekeyle
bağlantısının
kesilmesi zorunludur. Üretim
tesisi, bu durumların
her birinde sistemdeadalanmaya neden
olmadan Şebekeden
ayrılmalıdır.
(2) İlgili Şebeke İşletmecisi
gerekçelerini
bildirmek kaydıyla,
bağlantı noktasındaki Şebekenin
durumuna göreİlgili
Mevzuatta öngörülen
işletme
koşulları dışına çıkılmaması ve üretim
tesisinin fliker etkisinin
uygun seviyeye getirilebilmesi için
ilave koruma tedbirlerinin alınmasını isteyebilir.
Teknik sorumluluk
MADDE 14 – (1) Şebekeye
AG ve YG seviyesinden bağlanacak üretim
tesislerinin yapımı,
işletmeye
alınması,
işletilmesi
ve iş güvenliği
sorumluluğu üretim
yapan gerçek
veya tüzel
kişiye
aittir. Bu kapsamda, üretim
tesisi sahibi gerçek
veya tüzel
kişiler
YG seviyesinden yapılacak
bağlantılar
için, üretim
tesisinin geçici
kabulünden
başlamak üzere
işletme
süresince, İlgili
Teknik Mevzuata göre
görev
yapacak yetkili işletme
sorumlusu istihdam etmek ve/veya bu konuda gerekli
hizmetleri almakla yükümlüdür.
(2) İşletme
sorumlusu, üretim
tesisi ve mütemmim
cüzlerinin İlgili
Mevzuat ve İlgili
Teknik Mevzuata uygun olarak işletilmesinden
sorumludur. Sorumlu olduğu
mevzuata aykırılıklardan
kaynaklanacak zararlardan işletme
sahibi ile beraber müteselsilen sorumludur.
Uyum, bakım,
testler ve geçici
kabul
MADDE 15 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
tesisi kuran gerçek
veya tüzel
kişi; Şebekeye
bağlanacaküretim
tesisinin, bu Yönetmelik
ve Tebliğ’de
tanımlanan
kriterlere ve bağlantı anlaşmasında
yer alan şartlara
uygun olduğunu
aşağıdaki
usul ve esaslar çerçevesinde İlgili Şebeke İşletmecisine
bildirir. Üretim
tesisinin geçici
kabule hazır
olduğu İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
tutanakla imza altına
alınır.
Bu kapsamda;
a) Üretim
yapacak gerçek
veya tüzel
kişi; İlgili Şebeke İşletmecisi
ile birlikte imzalanan geçici
kabule hazır
tutanağı ile
uyum raporunu kabul işlemi
için
Bakanlık
veya Bakanlığın
yetki verdiği
kuruluş ve/veya
tüzel
kişilere
sunar ve kabul başvurusu
yapar. Uyum raporunda; imalat testi, tip testleri
(Ek-6) veya sertifikaları ile
ilgili teknik veriler ve parametreler yer alır.
b) Kabul işlemleri İlgili
Teknik Mevzuata göre
yapılır
ve kabul işleminden
sonra İlgili Şebeke İşletmecisi
ile bir ay içinde
sistem kullanım
anlaşması imzalanır.
(2) Üretim
yapan gerçek
veya tüzel
kişi, üretim
tesisinin bakımından
sorumludur. Üretim
tesisinin ve bağlantısisteminin,
imalatçıların
bakım
ve/veya rutin deney için
verdiği
zaman dilimlerinde ve bağlantı anlaşmasındaki
hükümlere
göre
yapılacak
periyodik bakımlarının İlgili
Teknik Mevzuata göre
yaptırılması veya
işletme
sorumlusu tarafından
yapılması ile
yapılan
bakımlara
ilişkin
raporların İlgili Şebeke İşletmecisine
sunulması zorunludur. İşletme
sorumlusu periyodik bakımlardan İlgili Şebeke İşletmecisine
karşı ayrıca
sorumludur.
(3) İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu Yönetmelik
kapsamında
kurulan üretim
tesisi ile üretim
tesisi ve bağlantısisteminde
yapılan
bakım,
test ve deneylerin bu Yönetmelik
ve Tebliğ ile
bağlantı ve
sistem kullanım
anlaşmalarında
belirlenen esaslara uygunluğunu
kontrol edebilir.
Sayaçlar
MADDE 16 – (1)
Bu Yönetmeliğin
uygulanması amacıyla üçüncü fıkra
hükmü saklı kalmak
kaydıyla;
a) Üretim
ve tüketim
tesislerinin aynı yerde
bulunması halinde,
bağlantı anlaşmasında
belirlenen yere İlgili
Mevzuatta dengeleme mekanizmasının
gerektirdiği
haberleşmeyi
sağlayabilecek çift
yönlü ölçüm
yapabilen saatlik sayaçtakılır.
b) Üretim
tesisinin tüketim
tesisiyle aynı yerde
bulunmaması halinde
bağlantı anlaşmasında
belirlenen yere İlgili
Mevzuatta dengeleme mekanizmasının
gerektirdiği
haberleşmeyi
sağlayabilecek
sayaçlar
için
belirlenen özelliklere
sahipçift
yönlü ölçüm
yapabilen saatlik sayaç takılır.
Bu kapsamda tesis edilecek sayaçların,
ilgili tesislerin bağlantı noktasında
yer alması esastır.
(2) Şebekeye
bağlı her
bir üretim
tesisinin üretimini ölçmek
amacıyla
ayrı bir
sayaç bulundurulması zorunludur.
Faturalamaya esas ölçüm
noktası Şebekeye
bağlantı noktasında
birinci veya ikinci fıkraya
uygun olarak tesis edilecek sayaçtır.
(3) Kurulu gücü 50 kW’nın üzerinde
olan üretim
tesisleri için
birinci ve ikinci fıkralara
göre
tesis edilen sayaçların, İlgili
Mevzuata göre
tesis edilecek otomatik sayaç okuma
sistemine uyumlu olması zorunludur.
(4) Bir tüketim
tesisi için
kurulacak, farklı teşvik
fiyatlarına
tabi yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri ile kojenerasyon ve
mikro kojenerasyon tesislerinde üretilen
elektrik enerjisinin ayrı ayrı saatlik ölçülmesine
imkân
verecek şekilde
sayaç tesis
edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ticari Hükümler
İhtiyaç fazlası enerjinin
tespiti
MADDE 17 – (1)
Lisanssız üretim
yapan gerçek
ve tüzel
kişilerin
kendi ihtiyaçlarını karşılamak
için üretim
yapmaları esastır.
Ancak, 5 inci maddenin birinci fıkrasının
(c), (d), (e), (f) ve (g) bentlerinde belirtilen üretim
tesislerindeüretilen
elektrik enerjisinin, üretim
tesisi ile aynı yerde
kurulu tüketim
tesisi ya da tesislerinde tüketilemeyen
miktarı,
aynıdağıtım
bölgesinde
olması şartıyla
aynı kişinin
uhdesindeki başka
bir tüketim
tesisinde ya da tesislerinde tüketilebilir.
(2) İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu Yönetmelik
kapsamında üretim
yapan gerçek
ve tüzel
kişilerin üreterek Şebekeye
verdikleri ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi miktarını;
a) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
olması halinde
bağlantı anlaşmasında
belirlenen yere takılan
sayaçverilerinden
saatlik bazda ve/veya,
b) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
olmaması halinde üretim
sayacından
elde edilen saatlik verilerden, tüketim
tesisine ilişkin
saatlik sayaç verilerinin
veya tüketim
sayaçlarından
saatlik bazda veri alınamayan
tüketim
tesisleri için
dengeleme ve uzlaştırma
işlemlerini
düzenleyen
ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca
onaylanan profil uygulamasıyapılarak
elde edilen saatlik tüketim
verilerinin mahsuplaştırılması suretiyle
saatlik bazda,
tespit eder.
(3) İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu Yönetmelik
kapsamındaki
her bir üretici
için
ikinci fıkra
kapsamında
elde edilen saatlik verileri kaynak bazında
bir araya getirerek fatura dönemi
bazında Şebekeye
verilen ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi miktarını belirler
ve her ayın
ikisine kadar ilgili görevli
tedarik şirketine
bildirir.
(4) İlgili Şebeke İşletmecileri;
kendi şebekelerindeki
lisanssız üreticilere
ilişkin
toplam ihtiyaç fazlası üretim
miktarını,
a) 18 inci maddenin
birinci fıkrası kapsamındaki
lisanssız üreticiler
için
kaynak bazında,
b) 18 inci maddenin
ikinci, üçüncü,
dördüncü ve
beşinci
fıkraları kapsamındaki
lisanssız üreticiler
için,
ayrı ayrı toplam
değerler
olarak piyasa işletmecisine
Piyasa Yönetim
Sistemi vasıtası ile
her ayın
dördüne
kadar saatlik bazda bildirir.
(5) Lisanssız üretim
tesisi ile ilişkilendirilen
tüketim
tesisinin serbest tüketici
olarak ikili anlaşma
ile enerji tedarik etmesi halinde, Piyasa Yönetim
Sisteminde kayıtlı tüketim
sayacı için
sayaçta
okunan değer
yerine lisanssız üretim
kapsamında
yapılan üretim
ve tüketimin
mahsuplaştırılması neticesinde
ortaya çıkan
değer
girilir. Bu kapsamda üretim
tesisine ilişkilendirilen
birden fazla tüketim
tesisinin olması halinde,
tüketim
tesisi için
enerji tedariğinin tek
bir tedarikçiden
karşılanması zorunludur.
(6) OSB dağıtım şebekesi
içinde
kurulacak üretim
tesislerinden sisteme verilen enerji ancak OSB dağıtımşebekesine
bağlı tüketim
tesislerinde tüketilebilir.
(7) Serbest bölgelerde
bu Yönetmelik
kapsamında
kurulacak üretim
tesislerinden sisteme verilen enerji, ancak serbest
bölge
sınırları içerisinde
yer alan tüketim
tesislerinde tüketilebilir.
Bu kapsamda sisteme verilen enerji için
herhangi bir bedel ödenmez.
İhtiyaç fazlası enerjinin
satın
alınması
MADDE 18 – (1)
5 inci maddenin birinci fıkrasının
(c), (f) ve (g) bentleri kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı olarak
gerçek
veya tüzel
kişiler
tarafından
kurulan ve işletilen;
a) Tüketim
tesisi ile aynı yerde
kurulu üretim
tesisinde ya da tesislerinde üretilerek
her fatura dönemindeŞebekeye
verilen net elektrik enerjisi ile,
b) Tüketim
tesisi ile aynı yerde
kurulu olmayan üretim
tesisinde ya da tesislerinde üretilerek Şebekeye
verilen elektrik enerjisinden ilgili tüketim
tesisinde, her fatura dönemi
için
tüketilemeyen
net elektrik enerjisi miktarı,
ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi olarak görevli
tedarik şirketi
tarafından
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
kaynak bazında
belirlenen fiyattan, YEKDEM kapsamında
değerlendirilmek üzere,
on yıl
süreyle
satın
alınır.
Bu süre
ilgili üretim
tesisinin 10 uncu maddenin dördüncü fıkrası çerçevesinde Şebekeye
enerji vermeye başladığı tarihten
itibaren hesaplanır.
(2) 5 inci maddenin
birinci fıkrasının
(e) bendi ile (f) bentleri kapsamında
yenilenebilir enerji kaynakları dışında
diğer
kaynaklardan, gerçek
veya tüzel
kişilerce
kurulan üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilen net enerji miktarı,
görevli
tedarik şirketi
tarafından
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
belirlenen en düşük
fiyattan, tesisin Şebekeye
enerji vermeye başladığı tarihten
itibaren on yıl
süreyle
satın
alınır.
(3) 5 inci maddenin
birinci fıkrasının
(ç)
ve (d) bentleri kapsamında
kurulan üretim
tesislerinden Şebekeye
enerji verilmesi halinde, söz
konusu enerji miktarı İlgili
Mevzuat uyarınca,
YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.
Ancak bu enerjinin görevli
tedarik şirketi
tarafından üretilerek
sisteme verilmiş olduğu
kabul edilir ve bu enerji ile ilgili olarak piyasa işletmecisi
ve görevli
tedarik şirketi
tarafından
herhangi bir ödeme
yapılmaz.
(4) Bir tüketim
tesisi için
5 inci maddenin birinci fıkrasının
(ç)
bendi dışında
farklı yenilenebilir
enerji kaynaklarına
dayalı birden çok üretim
tesisinin kurulması halinde Şebekeye
verilen ihtiyaç fazlası enerjinin
hangi üretim
tesisinden verildiğinin
tespit edilememesi durumunda, bu tesislerden Şebekeye
verilen enerji YEK Kanunu eki I sayılıCetvelde
bu üretim
tesislerinde kullanılan
yenilenebilir enerji kaynakları için
yer alan fiyatlardan en düşük
olan kaynak fiyatından
YEKDEM kapsamında
değerlendirilmek üzere
satın
alınır.
(5) 5 inci maddenin
birinci fıkrasının
(ç)
ve/veya (d) bentleri kapsamında
kurulabilecek üretim
tesisleri ile aynıfıkranın
diğer
bentleri kapsamında
kurulabilecek üretim
tesislerinin birlikte kurulması halinde, Şebekeye
verilen ihtiyaçfazlası enerjinin
hangi üretim
tesisinden verildiğinin
tespit edilememesi durumunda, söz
konusu enerji miktarı İlgili
Mevzuat uyarınca,
YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.
Ancak bu enerjinin görevli
tedarik şirketi
tarafından üretilerek
sisteme verilmiş olduğu
kabul edilir ve bu enerji ile ilgili olarak piyasa işletmecisi
ve görevli
tedarik şirketi
tarafından
herhangi bir ödeme
yapılmaz.
İhtiyaç fazlası enerjinin
değerlendirilmesi
MADDE 19 – (1)
18 inci maddenin birinci, üçüncü,
dördüncü ve
beşinci
fıkraları kapsamındaki
elektrik enerjisi, ilgili görevli
tedarik şirketi
tarafından üretilerek
sisteme verilmiş kabul
edilir ve YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.
(2) 18 inci maddenin
ikinci fıkrası kapsamındaki
elektrik enerjisi görevli
tedarik şirketi
tarafından
düzenlenen
tarife kapsamında
enerji alan tüketicilere
satılabilir.
(3) Lisanssız üreticiler
bu Yönetmelik
kapsamındaki üretimleri
için
ikili anlaşma
ve/veya Organize Toptan Elektrik Piyasalarında
satış yapamazlar.
İhtiyaç fazlası enerjinin
bedelinin tespiti ve ödenmesi
MADDE 20 – (1)
Görevli
tedarik şirketi,
YEKDEM kapsamında
satın
almakla yükümlü olduğu
enerji miktarıiçin
her bir üreticiye
her bir fatura dönemi
için
yapacağı ödeme
tutarını hesaplamak
için
sırasıyla
aşağıdaki
işlemleri
yapar:
a) 18 inci maddenin
birinci fıkrası kapsamında
satın
almakla yükümlü olduğu
enerji miktarı için
yapılacaködemeyi;
17 nci maddenin üçüncü fıkrasına
göre
her bir üretici
için
belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
kaynak bazında
belirlenen fiyatla; çarparak
belirler.
b) Bu fıkranın
(a) bendine göre
belirlediği
bedele, 21 inci madde uyarınca
belirlediği
bedeli ilave ederek ilgili fatura dönemi
için
yapılacak
toplam ödemeyi
bulur.
c) Bu fıkranın
(b) bendine göre
her bir üretici
için
bulduğu
bedelleri kaynak bazında
toplayarak kaynak bazında
yapılacak ödemeyi
belirler.
ç)
18 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
satın
almakla yükümlü olduğu
enerji miktarı için
yapılacaködemeyi;
17 nci maddenin üçüncü fıkrasına
göre
her bir üretici
için
belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanunu eki I sayılı Cetvelde
bu üretim
tesislerinde kullanılan
yenilenebilir enerji kaynakları için
yer alan fiyatlardan en düşük
olan kaynak fiyatıyla çarparak
belirler.
d) Bu fıkranın
(c) bendine göre
kaynak bazında
belirlediği
bedellerin toplamı ile
(ç)
bendi kapsamında
belirlenen bedeli toplayarak ilgili fatura dönemi
için
piyasa işletmecisine
bildireceği
lisanssız üreticilere ödenecek
toplam bedeli (LÜYTOB)
belirler.
e) Bu fıkranın
(d) bendi uyarınca
bulduğu
miktarı piyasa
işletmecisine
piyasa yönetim
sistemi üzerinden
her ayın
ilk altı iş günü içerisinde
bildirir.
f) Piyasa işletmecisi
tarafından
kendisine yapılan ödemeyi
ilgili üreticilere öder.
(2) Görevli
tedarik şirketi,
birinci fıkra
hükümlerine
göre
piyasa işletmecisine
bildirdiği
bedelin kendisine eksiködenmesi
halinde birinci fıkra
kapsamındaki ödemeleri
aynı oranda
eksik yapar. Piyasa işletmecisinin önceki
fatura dönemlerinden
kalan eksik ödemesini
ilgili fatura döneminde
fazla ödeme şeklinde
yapması halinde
fazla kısım
eksiködeme
yapılan üreticilere
payları oranında ödenir.
(3) Görevli
tedarik şirketleri
18 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında
satın
almakla yükümlü oldukları enerji
miktarı için
her bir üreticiye
yapacağı ödeme
tutarını hesaplamak
için
sırasıyla
aşağıdaki
işlemleri
yapar;
a) 17 nci maddenin üçüncü fıkrasına
göre
her bir üretici
için
belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanununa ekli I sayılı Cetvelde öngörülen
en düşük
fiyatla çarparak
yapılacak ödemeyi
belirler.
b) 17 nci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında
kendisine yapılan
bildirim tarihini izleyen altı gün
içerisinde,Şebekeye
verilen ihtiyaç fazlası enerji
miktarı ile
enerji alımına
esas birim fiyatı ilgili
kişiye
bildirir.
c) İlgili
kişi
tarafından
düzenlenen
faturanın
görevli
tedarik şirketine
tebliğ tarihini
izleyen on iş günü içerisinde,
fatura bedelini ilgili kişinin
bildireceği
banka hesabına
yatırır.
(4) Görevli
tedarik şirketinin,
ikinci fıkrada
belirlenen istisna dışında, ödemede
temerrüde
düşmesi
halinde 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesine göre
belirlenen gecikme zammı oranı uygulanır.
Yerli ürün
kullanımının
desteklenmesi
MADDE 21 – (1)
Görevli
tedarik şirketleri
18 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında
satın
almakla yükümlüoldukları enerji
miktarı için
her bir üreticiye
her bir fatura döneminde
yapacağı yerli ürün
kullanımını destekleme
bedelini, 17 nci maddenin üçüncü fıkrasına
göre
belirlenen ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanununa ekli II sayılı Cetvelde
belirlenen fiyatlardan yararlanarak Bakanlıkça
YEK Kanununun 6/B maddesi uyarınca çıkarılan
yönetmeliğe
göre
hesaplanmış destek
fiyatıyla çarparak
belirler.
(2) Bir tüketim
tesisi için
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı birden
fazla üretim
tesisi kurulması halinde
yerliürün
kullanım
desteği,
her bir üretim
tesisinden sisteme verilen ihtiyaç fazlası enerji
için
birinci fıkra
hükümleri
ayrı ayrıuygulanarak
bulunur.
(3) Bu Yönetmelik
kapsamında
kurulan üretim
tesisleri birinci veya ikinci fıkra
kapsamındaki
desteklerden tesisin geçici
kabulünün
yapıldığı tarihten
itibaren beş yıl
süreyle
yararlanabilir.
İtirazlar
MADDE 22 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
yapan gerçek
ve tüzel
kişiler,
bu Yönetmeliğin
17 nci, 18 inci, 20 nci ve
21 inci maddeleri ile Tebliğin
ilgili maddeleri hükmü uyarınca
görevli
tedarik şirketi
tarafından
yapılan
işve
işlemlere,
işlemin
kendilerine bildirim tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde
itiraz edebilir.
(2) Görevli
tedarik şirketi,
itiraz tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde
itiraza konu işlemi
yeniden inceleyerek gerekmesi halinde düzeltir
ve sonucu itiraz sahibine bildirir.
(3) Ödemeye
esas miktarların
ve bedelin değişmesi
halinde fark bir sonraki fatura döneminde
düzeltilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Tüketim
tesisi ve tüketim
birleştirme
MADDE 23 – (1)
Aynı bağlantı noktasına
bağlanan
veya elektrik enerjisi tüketimleri
tek bir ortak sayaç ileölçülebilen
bir veya birden fazla gerçek
ve/veya tüzel
kişi,
uhdesindeki/uhdelerindeki tesislerde tüketilen
elektrik enerjisi için
tüketimlerini
birleştirerek
bu Yönetmelik
kapsamında üretim
tesisi ya da tesisleri kurabilir. Tüketim
birleştirmeye
katılan
kişilerin
her birinin ayrı ayrı tüketim
tesisi ya da tesislerinin olması gerekir.
(2) Tüketimini
birleştiren
gerçek
ve/veya tüzel
kişiler,
bu Yönetmelik
hükümlerinden
yararlanmak amacıyla
aralarından
bir kişiyi
vekalet sözleşmesiyle
tam ve sınırsız
olarak yetkilendirir.
(3) Bu Yönetmeliğin
uygulanması amacıyla,
tüketimini
birleştiren
gerçek
ve/veya tüzel
kişilerin
tüketim
tesislerinde tüketilen
elektrik enerjisi aralarından
yetkilendirecekleri kişinin
elektrik enerjisi tüketimi
ve bu Yönetmelik
kapsamında
kurulacak üretim
tesisinde ya da tesislerinde üretilecek
elektrik enerjisi aralarından
yetkilendirecekleri kişinin
elektrik enerjisi üretimi
sayılır.
Bu Yönetmelik
hükümlerinin
uygulanması amacıyla
yapılacak
iş ve
işlemler,
yetkilendirilen kişi
nam ve hesabına
yapılır.
Görevli
tedarik şirketi
ile İlgili Şebeke İşletmecisi
iş ve
işlemlerinde
yetkilendirilmiş kişiyi
muhatap alır.
(4) Bu Yönetmelik
kapsamında
tüketimini
birleştiren
kişiler,
bu birleştirmeden
kaynaklanan her türlüanlaşmazlığı kendi
aralarında çözerler.
(5) 3/5/1985 tarihli
ve 3194 sayılı İmar
Kanununa göre
tek bir inşaat
ruhsatı kapsamında
yapılan
yapılarda,
onaylı imar
projesi üzerinden
tüketim
birleştirme
hükümleri çerçevesinde
tüketim
birleştirmesi
yapılabilir.
(6) İhtiyacı karşılanacak
tüketim
tesisinin, en geç ilgili üretim
tesisinin geçici
kabulünün
yapıldığı tarih
itibariyle enerji tüketiyor
olması zorunludur.
Üretim
tesislerinin işletmeye
girmesi
MADDE 24 – (1)
Bu Yönetmelik
hükümlerine
göre Şebekeye
bağlanacak üretim
tesislerinin geçici
kabul işlemlerinin,
bağlantı anlaşmasının
imza tarihinden itibaren;
a) YG seviyesinden bağlanacak
hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesislerinde üç yıl,
b) YG seviyesinden bağlanacak
hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri dışındaki üretim
tesislerinde iki yıl,
c) AG seviyesinden bağlanacak
tüm üretim
tesislerinde bir yıl,
ç) İletim şebekesine
bağlanacak üretim
tesislerinde Elektrik Piyasası Lisans
Yönetmeliği çerçevesinde
aynıniteliklere
sahip üretim
tesisleri için öngörülen
süre,
içerisinde
tamamlanması zorunludur.
Mücbir
sebepler dışında,
bu sürelerin
sonunda üretim
tesisinin tamamlanmaması halinde
bağlantı anlaşması ile
su kullanım
haklarına
ilişkin
izin belgeleri kendiliğinden
hükümsüz
hale gelir.
Denetim
MADDE 25 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında
lisanssız
faaliyet gösteren
gerçek
veya tüzel
kişilerin
bu Yönetmelik
ve Tebliğ kapsamındaki
faaliyetlerinin inceleme ve denetimi ilgisine göre İlgili Şebeke İşletmecisi
ve/veya görevli
tedarik şirketi
tarafından
yapılır.
Kamulaştırma
MADDE 26 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında
kurulacak üretim
tesisleri için
Kurum tarafından
herhangi bir kamulaştırma
işlemi
yapılmaz.
Bilgilerin
toplanması
MADDE 27 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında üretim
tesisi kuran gerçek
veya tüzel
kişiler, İlgili Şebekeİşletmecisi
tarafından
bu Yönetmelik
ve Tebliğ çerçevesinde
istenen bilgi ve belgeleri süresi
içerisinde
ve İlgili Şebekeİşletmecisine
sunmakla yükümlüdür.
(2) İlgili Şebeke İşletmecileri
her ay, bir önceki
aya ait bu Yönetmelik
kapsamında;
a) Üretim
başvurusu
olumlu veya olumsuz sonuçlanan
gerçek
veya tüzel
kişileri,
b) Üretim
tesisi işletmeye
giren gerçek
veya tüzel
kişiler
ile bu tesislerin kurulu gücünü, üretim
miktarını,
kaynak türünü,
gerilim seviyesini ve üretim
teknolojisini,
c) Üretim
tesisinin bulunduğu
ili ve ilçeyi,
ç)
Kurumca gerekli görülecek
diğer
bilgileri,
Kurum tarafından
belirlenecek formata uygun olarak Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Yasaklar ve yaptırımlar
MADDE 28 – (1) İlgili Şebeke İşletmecileri
ile görevli
tedarik şirketleri,
bu Yönetmelik
kapsamında
faaliyette bulunan gerçek
veya tüzel
kişiler
arasında
ayrım
yapamaz.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamına
giren üretim
tesisleri İlgili
Mevzuat kapsamında
dengeleme birimi olamaz ve bu kapsamda uygulamalara
katılamaz.
(3) Bu Yönetmelik
kapsamındaki üretim
tesislerinde üretilen
elektrik enerjisi, bu Yönetmelikte
belirtilen istisnalar dışında,
ticarete konu edilemez ve üretim
tesisinin bulunduğu
dağıtım
bölgesinin
dışında
tüketime
sunulamaz.
(4) Bu Yönetmelik
ve Tebliğ hükümlerine
aykırı hareket
eden gerçek
veya tüzel
kişi,
ilgisine göre İlgili Şebekeİşletmecisi
ve/veya görevli
tedarik şirketi
tarafından
ihtar edilerek aykırılığın
giderilmesi için
kendisine 15 günden
az olmamak kaydıyla
makul bir süre
verilir. Verilen süre
zarfında
da aykırılığın
giderilmemesi ve söz
konusu aykırılığınŞebekenin
işleyişine
zarar vermesi durumunda; bu kişinin
sisteme elektrik enerjisi vermesi, tüketim
tesisinin sistemden enerji çekmesine
engel olmayacak biçimde İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
doğrudan
veya görevli
tedarik şirketinin
bildirimi üzerine
engellenebilir. Bu fıkra
kapsamına
giren gerçek
veya tüzel
kişiler
konuya ilişkin
bilgi ve belgeler ile beşinci
fıkra
kapsamında
Kuruma bildirilir.
(5) Lisanssız üretim
faaliyeti gösteren
kişilerin İlgili
Mevzuat hükümlerine
aykırı davranması durumunda,
Kurul tarafından
Kanunun 16 ncı maddesinde öngörülen
yaptırımlar
uygulanır.
Üretim
tesisi devri
MADDE 29 – (1)
Geçici
kabulü yapılmış olmak
kaydıyla,
bu Yönetmelik
kapsamındaki üretim
tesisi; satış,
devir veya diğer
bir düzenleme
ile bu Yönetmelik
veya İlgili
Mevzuat kapsamında üretim
faaliyeti göstermek
isteyen başka
bir gerçek
veya tüzel
kişiye
devredilebilir. Geçici
kabulü yapılmamış üretim
tesisleri, bu fıkra
kapsamında
devre konu edilemez.
(2) Birinci fıkra
kapsamında üretim
tesisini devredecek ve devir alacak gerçek
veya tüzel
kişiler,
devir işlemi
gerçekleşmeden önce
eşzamanlı olarak İlgili Şebeke İşletmecisine
başvuruda
bulunur. İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu fıkra
kapsamında
yapılan
başvuruları devir
için
gerekli belgelerin tam ve eksiksiz olması halinde
otuz gün
içerisinde
sonuçlandırır.
Devir işlemi,
devir alacak gerçek
veya tüzel
kişinin
bağlantı anlaşması ve
sistem kullanım
anlaşmasınıimzalamadığı sürece, İlgili Şebeke İşletmecisi
nezdinde geçerlilik
kazanmaz.
(3) Hidrolik
kaynaklara dayalı üretim
tesisleri açısından
bu madde kapsamında
yapılacak
devirlerde ikinci fıkrada
belirtilen iş ve
işlemlere
ek olarak, ayrıca
devir işleminden önce
ilgili su kullanım
hakkı izin
belgesinin devir alacak gerçek
veya tüzel
kişi
adına
düzenlendiğinin
belgelenmesi zorunludur. Bu fıkra
kapsamında
yapılacak
olan devir işlemlerinde
ikinci fıkrada
belirtilen anlaşmaların
imzalanmasından önce
söz
konusu izin belgesi, İlgili Şebekeİşletmecisine
sunulur.
(4) Lisanssız üretim
kapsamındaki
bir üretim
tesisi için
bankalar ve/veya finans kuruluşları tarafından
sınırlı veya
gayri kabili rücu proje
finansmanı sağlanması halinde,
sözleşme
hükümleri
gereği,
bankalar ve/veya finans kuruluşlarıİlgili Şebeke İşletmecisine
gerekçeli
olarak bildirimde bulunarak, bu Yönetmeliğin öngördüğü şartlar çerçevesindeönerecekleri
bir başka
gerçek
veya tüzel
kişiye
ilgili üretim
tesisine ilişkin
tüm
yükümlülükleri üstlenmek şartıyla
söz
konusu üretim
tesisinin devredilmesini ve ilgili gerçek
veya tüzel
kişi
ile bağlantı ve
sistem kullanım
anlaşmasıimzalanmasını talep
edebilir. Sözleşme
hükümlerine
aykırılığın
belgelenmesi halinde, bankalar ve/veya finans kuruluşlarıtarafından
bildirilen gerçek
veya tüzel
kişi
ile üretim
tesisi devri kapsamında
bağlantı ve
sistem kullanım
anlaşmalarıimzalanır.
Bu fıkra
kapsamında
yapılan
devir işlemlerinin,
devir işleminin
gerçekleştirildiği
tarihten itibaren on iş günüiçerisinde İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
Kuruma bildirilmesi zorunludur. Birinci fıkra
hükmü bu
fıkra
kapsamındaki
tesisler için
uygulanmaz.
Lisansa konu bir üretim
tesisinin lisanssız üretim
faaliyeti kapsamına
alınması
MADDE 30 – (1)
Lisansa konu bir üretim
tesisinin bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde
lisanssız üretim
faaliyeti kapsamına
alınması ilgili üretim
tesisinin;
a) Geçici
kabulü yapılarak
işletmeye
geçmiş olması,
b) 5 inci maddenin
birinci fıkrasında
sayılan üretim
tesisleri kapsamında
olması,
c) Başvuruda
bulunan gerçek
veya tüzel
kişinin,
tüketiminin
tamamını veya
bir kısmını ilgili üretim
tesisinden karşılayacağı mevcut
bir tüketim
tesisinin olması,
şartlarının
birlikte sağlanması halinde
mümkündür.
(2) Birinci fıkra
kapsamına
giren gerçek
veya tüzel
kişiler;
bu Yönetmelik çerçevesinde
lisanssız üretim
faaliyetinde bulunmak istemeleri halinde, ilgili kişinin
uhdesindeki üretim
tesisi ile ilişkilendirilecek
aynı kişi
uhdesindeki tüketim
tesisi veya tesislerine ilişkin
belgeler ile birlikte üretim
tesisinin bulunduğu
bölgede
yer alan İlgili Şebekeİşletmecisine
başvuruda
bulunur. Bu kapsama giren üretim
tesisi sahibi gerçek
veya tüzel
kişinin
lisansına
kayıtlı olan
bağlantı noktasına
ilişkin
bağlantı hakkı korunur. İlgili Şebeke İşletmecisi,
bu fıkra
kapsamında
yapılan
başvuruları bu
Yönetmelik çerçevesinde
gerekli belgelerin tamamlandığı tarihten
itibaren otuz gün
içerisinde
sonuçlandırır.
Diğer
hükümler
MADDE 31 – (1)
Bu Yönetmelik
kapsamında
kurulu gücü 5 MW’a kadar
olan yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesislerine emreamade kapasite
bedeli tahakkuk ettirilmez.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında;
a) İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
tahsil edilebilecek başvuru
bedeli,
b) Görevli
tedarik şirketlerinin
bu Yönetmelik
kapsamında
fiilen üretim
yapan kişiler
için
yürüttükleri
iş ve
işlemler
karşılığında
tahsil edebileceği
yıllık
işletim
bedeli,
her yıl
31 Aralık
tarihine kadar Kurul tarafından
belirlenir. Üretim
tesislerinin İlgili
Mevzuat gereği ödemekle
yükümlü oldukları bedeller
saklıdır.
(3) Bu Yönetmelik
kapsamında
kurulacak üretim
tesislerinde kullanılacak
YEK Kanununa ekli II sayılı Cetvelde
adı geçen
mekanik ve/veya elektro-mekanik aksamdan her
birinin, ithalat tarihi baz alınarak,
en fazla önceki
beş takvim
yılında üretilmiş olması zorunludur.
(4) Kurum; lisanssız üretim
tesislerinin sisteme bağlantısı,
sistem kullanımı,
lisanssız
elektrik üretimi
yapmaktan kaynaklanan hak ve yükümlülükleri
ile Şebekenin
ilgili mevzuatta öngörülen
güvenlik,
teknik ve kalite esaslarına
göre
işletilmesine
dair bu Yönetmeliğin
uygulanmasına
ilişkin
alt düzenleyici
işlemler
yapmaya yetkilidir.
(5) Dağıtım şirketleri
ile OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiler,
ilgili dağıtım
bölgesinde
bu Yönetmelikçerçevesinde
trafo merkezi bazında
dağıtım
sistemine bağlanabilecek üretim
tesisi kapasitelerini içinde
bulunulan yıl
için,
Ocak, Nisan, Temmuz ve Eylül
aylarının
ilk haftası içerisinde
kendi internet sayfalarında
yayımlamakla
yükümlüdür.
(6) İlgili Şebeke İşletmecileri
ve görevli
tedarik şirketleri
bu Yönetmelik
ve Tebliğ hükümleri
uyarınca
sahip oldukları bilgileri
Elektrik Piyasası Lisans
Yönetmeliği
hükümleri çerçevesinde
saklamak ve korumakla yükümlüdür.
(7) Bu Yönetmelik
kapsamında
faaliyette bulunan gerçek
veya tüzel
kişilere,
bu Yönetmelik
ve Tebliğde
belirtilen hususlar dışında,
bağlantı ve
sistem kullanımından
kaynaklanan her türlü bedel
için İlgili
Mevzuat hükümleri
uygulanır.
(8) Bu Yönetmelik
ve Tebliğde
belirtilen istisnalar dışında
başvuru
bedeli iade edilmez.
Atıflar
MADDE 32 – (1)
21/7/2011 tarihli ve 28001 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmeliğe
yapılan
atıflar
bu Yönetmeliğe
yapılmış sayılır.
Yürürlükten
kaldırılan
yönetmelik
MADDE 33 – (1)
21/7/2011 tarihli ve 28001 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmelik
yürürlükten
kaldırılmıştır.
Bağlantı Anlaşması Çağrı Mektubu
gönderilmemiş başvurulara
ilişkin
işlemler
GEÇİCİ MADDE
1 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten önce
hidrolik kaynaklar dışında
diğer
kaynaklara dayalı üretim
tesisleri için İlgili Şebeke İşletmecisine
başvuruda
bulunmuş ve
başvurusu
hakkında
kendisine Bağlantı Anlaşması Çağrı Mektubu
gönderilmemiş olan
gerçek
veya tüzel
kişilerin,
bu Yönetmeliğin
7 nci maddesinin birinci
fıkrası kapsamında
varsa ek olarak sunması gereken
belgeleri, yüzseksen gün
içerisinde İlgili Şebeke İşletmecisine
sunmaları zorunludur.
Söz
konusu belgelerin yüzseksen gün
içerisinde
edinilemediğinin İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
anlaşılması halinde, İlgili Şebeke İşletmecisi üç ay
süreyle
eksik belgelerin ulaşmasını bekler.
Gerekli tüm
belgeleri süresinde
tamamlayan gerçek
veya tüzel
kişilerin
başvurusu
bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde
sonuçlandırılır.
Bağlantı Anlaşması Çağrı Mektubu
gönderilmiş başvurulara
ilişkin
işlemler
GEÇİCİ MADDE
2 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten önce
hidrolik kaynaklar dışında
diğer
kaynaklara dayalı üretim
tesisleri için İlgili Şebeke İşletmecisine
başvuruda
bulunmuş ve
başvurusu
hakkında
kendisine Bağlantı Anlaşması Çağrı Mektubu
gönderilmiş olan
gerçek
veya tüzel
kişilerden;
a) Rüzgar
enerjisine dayalı başvurular
dışındaki
diğer
başvuru
sahibi gerçek
veya tüzel
kişiler,
7 nci maddenin birinci fıkrası çerçevesinde
sunulması gereken
ek belgeler ile 9 uncu maddenin üçüncü fıkrası çerçevesinde
sunulmasıgereken
belgeleri yüzseksen gün
içerisinde İlgili Şebeke İşletmecisine
eksiksiz sunması halinde
söz
konusu kişi
ile otuz gün
içerisinde
bağlantı anlaşması imzalanır.
b) Rüzgar
enerjisine dayalı başvuru
sahibi gerçek
veya tüzel
kişiler
için,
bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten itibaren otuz gün
içerisinde
Yönetmeliğin
8 inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında YEGM’den rüzgar
enerjisine dayalı başvurular
için
Teknik Değerlendirme
Raporu talep edilir. Bu kapsamda;
1) Teknik Değerlendirme
Raporunun olumsuz olması halinde
başvuru
belgeleri iade edilir.
2) Teknik Değerlendirme
Raporunun olumlu olması halinde,
ilgili başvuru
hakkında
birinci fıkranın
(a) bendiçerçevesinde
işlem
tesis edilir.
(2) Birinci fıkra
kapsamında
istenen belgeleri İlgili Şebeke İşletmecisine
süresi
içinde
sunamayan başvuru
sahipleri bağlantı anlaşmasını imzalama
hakkını kaybeder
ve mevcut belgeleri iade edilir.
(3) Birinci fıkranın
(b) bendinde belirlenen belgelerin zamanında
edinilemediğinin İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
anlaşılması halinde, İlgili Şebeke İşletmecisi üç ay
süreyle
eksik belgelerin ulaşmasını bekler.
(4) Birinci fıkranın
(b) bendi kapsamında
rüzgar
enerjisine dayalı başvurular
için
aynı bendin
(2) nolu alt bendinde öngörülen
süre,
Teknik Etkileşim İzninin
düzenlendiği
tarihten itibaren başlatılır.
Bu fıkra
kapsamında
Teknik Etkileşim İzninin,
düzenlenme
tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde İlgili Şebeke İşletmecisine
sunulması zorunludur.
Teknik Etkileşim İzninin,
süresi
içerisinde
ilgili tüzel
kişiye
sunulmaması halinde,
bağlantı başvurusu
geçersiz
sayılır
ve ilgili belgeler başvuru
sahibine iade edilir.
(5) Bu madde kapsamına
giren gerçek
ve tüzel
kişilerin
Teknik Etkileşim İznini
en geç 31
Aralık
2014 tarihine kadar İlgili Şebeke İşletmecisine
sunmaları zorunludur.
Teknik etkileşim
izni
GEÇİCİ MADDE
3 – (1)
31 Aralık
2014 tarihine kadar; rüzgar
enerjisine dayalı başvurular
için
bu Yönetmeliğin
9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen
süre,
Teknik Etkileşim İzninin
düzenlenme
tarihinden itibaren başlatılır.
Teknik Etkileşim İzninin,
düzenlenme
tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde
proje onayı için
ilgili tüzel
kişiye
sunulması zorunludur.
Üretim
tesisisin dağıtım
bölgesinde
tüketim
tesisisin OSB dağıtım şebekesinde
olması halinde
yapılacak
işlemler
GEÇİCİ MADDE
4 – (1) Üretim
tesisisin dağıtım
bölgesinde,
tüketim
tesisisin OSB dağıtım
bölgesinde
olmasıhalinde,
ihtiyaç fazlası enerjinin
değerlendirilebilmesi
için
piyasa işletmecisi
tarafından
yapılması gerekli
ilave yazılımçalışmaları bu
Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten itibaren en geç bir
yıl
içerisinde
tamamlanır.
Hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri için
verilen mevcut bağlantı görüşlerinin
geçerliliği
GEÇİCİ MADDE
5 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten önce
hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisleri için
verilmiş olan
bağlantı görüşleri
geçersiz
hale gelir.
Mevcut tüketim
birleştirme
başvuruları
GEÇİCİ MADDE
6 – (1)
23 üncü maddenin
birinci fıkrası kapsamındaki
sınırlama,
bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarihten önce
tüketim
birleştirme çerçevesinde
başvuruda
bulunan ve İlgili Şebeke İşletmecisi
ile bağlantıanlaşması imzalamış olan
gerçek
veya tüzel
kişiler
için
uygulanmaz.
(2) Birinci fıkra
kapsamında
başvurmuş olup
bu Yönetmeliğin
yürürlüğe
girdiği
tarih itibariyle bağlantıanlaşması henüz
imzalanmamış olan
gerçek
veya tüzel
kişilere,
bu Yönetmelik
hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 34 – (1)
Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde
yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1)
Bu Yönetmelik
hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumu Başkanı yürütür.
Yönetmeliğin
Ekleri (Ek-1, Ek-2, Ek-3, Ek-4, Ek-5, Ek-6)
|