Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumundan:
ELEKTRİK
PİYASASINDA
LİSANSSIZ
ELEKTRİK ÜRETİMİNE İLİŞKİN
YÖNETMELİĞİN
UYGULANMASINA DAİR
TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğ ile
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmelik
kapsamındaki
düzenlemelerin
açıklanması ve
uygulanmasının
sağlanması amaçlanmaktadır.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ,
Yönetmeliğin
31 inci maddesinin dördüncü fıkrasına
dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğde
geçen
terim ve tanımlar
Yönetmeliğin
4 üncü maddesinde
geçen
anlam ve kapsama sahiptir. Bu Tebliğde
geçen;
a) Alternatif akım
(AC): Genliği
ve yönü periyodik
olarak değişen
elektrik akımını,
b) Anma gerilimi: AG tek
faz sistemler için
etkin şiddeti
230V, AG üç fazlı sistemler
için
400 V; YG sistemler için
ise bağlantı noktasında
tanımlanan
gerilimin nominal değerini,
c) Doğru
akım/Sürekli
akım
(DC): Bir elektrik devresinde elektrik yüklerinin
veya akımın
belli bir yönde
akan, yönü ve şiddeti
değişmeyen
akımı,
ç)
Düşük
veya aşırı ikazlı çalışma:
Sistem gerilimini düzenlemek
amacıyla senkron kompansatörlerin
ve/veya jeneratörlerin
ikaz akımlarının
azaltılması veya
arttırılmasını,
d) İl Özel İdaresi: Üretim
tesisinin kurulacağı yerin
il özel
idaresi veya il özel
idaresi bulunmayan yerlerde Yatırım İzleme
ve Koordinasyon Başkanlığını,
e) İlgili
standart: Üretim
tesisinde kullanılacak
teçhizat,
bağlantı sistemi
ve performans kriterlerine ilişkin
olan,öncelik
sırasına
göre
TSE Standartları/CENELEC/IEC/EN
ve diğer
uluslararası standartları,
f) İlgili şebeke
işletmecisi: İlgisine
göre
TEİAŞ’ı,
dağıtım şirketini
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiyi,
g) İrtibat
merkezi: Kullanıcıların
bağlantı başvuruları ya
da anlaşmaları kapsamında;
iletim sistemine bağlanacaklar
için
bağlandıkları noktanın
irtibatlı olduğu
TEİAŞ trafo
merkezini, dağıtım
sistemine YG’den
bağlanacaklar
için
dağıtım
sistemine bağlandıkları hattın
ya da dağıtım
merkezinin irtibatlı olduğu
TEİAŞ trafo
merkezini, AG’den
bağlanacaklar
için
bağlandıkları dağıtım
transformatörünü,
ğ)
Paralel işletim: Şebeke
bağlantılı üretecin şebekeye
ya da mevki yüklerine, şebeke
ile birlikte elektrik vermesini sağlayan
işletim
durumunu,
h) Şebeke: İlgisine
göre
iletim, dağıtım
veya OSB dağıtım şebekesini,
ı)
Teknik etkileşim
izni: Teknik Etkileşim
Analizinin neticesine göre,
ilgili kurumlar tarafından
olumlu veya şartlıolarak
Bakanlık
aracılığıyla
ilgili kişilere
verilen izni,
i) Yönetmelik:
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmeliği,
ifade eder.
(2) Bu Tebliğde
geçen
diğer
ifade ve kısaltmalar
ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
Muafiyetler
MADDE 4 – (1) Önlisans
ve lisans alma ile şirket
kurma yükümlülüğünden
muaf olarak kurulabilecek üretim
tesisleri şunlardır:
a) İmdat
grupları,
b) İletim
ya da dağıtım
sistemiyle bağlantı tesis
etmeden, izole çalışan üretim
tesisleri,
c) Kurulu gücü bir
megavat veya Kanunun 14 üncü maddesi çerçevesinde
Bakanlar Kurulu kararı ile
belirlenmişkurulu
güç üst
sınırına
kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri,
ç) Ürettiği
enerjinin tamamını iletim
veya dağıtım
sistemine vermeden kullanan, üretimi
ve tüketimi
aynı ölçüm
noktasında
olan, yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri,
d) Bakanlıkça
belirlenecek verimlilik değerini
sağlayan
kategorideki kojenerasyon tesisleri,
e) Mikrokojenerasyon
tesisleri,
f) Belediyelerin katı atık
tesisleri ile arıtma
tesisi çamurlarının
bertarafında
kullanılmak üzere
kurulan üretim
tesisleri,
g) Sermayesinin yarısından
fazlası doğrudan
veya dolaylı olarak
belediyeye ait olan tüzel
kişilerce,
belediyeler tarafından
işletilen
su isale hatları ile
atık
su isale hatları üzerinde
teknik imkanın olması ve
DSİ tarafından
uygun bulunması halinde
kurulan üretim
tesisleri.
İKİNCİ BÖLÜM
Bağlantı ve
Sistem Kullanımına İlişkin
Hükümler
Bağlantı esasları
MADDE 5 – (1)
Bu Tebliğ kapsamındaki
bir üretim
tesisinin Şebekeye
bağlantısıyla
ilgili olarak Yönetmelikte
yer alan bağlantı esasları uygulanır.
(2) Kurulu gücü 5
kWe’a
eşit
veya daha düşük
olan üretim
tesisi şebekeye
AG seviyesinden tek fazlı olarak
bağlanabilir.
Kurulu gücü 5
kWe’ın üzerindeki üretim
tesisleri ise şebekeye
ancak üç fazlı olarak
bağlanır.
Bağlantıya
ilişkin
genel hükümler
MADDE 6 – (1)
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
kurulacak üretim
tesisleri Şebekeye,
teknik özellikleri
ve bağlantı noktası itibarıyla Şebekenin
mevcut kapasitesi dikkate alınarak
YG veya AG seviyesinden bağlanabilir.
Bağlantıbaşvurusu
talebi, Yönetmelik
ve bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde
reddedilebilir. Başvurunun
reddedilmesi halinde ret gerekçeleri
başvuru
sahibine yazılı olarak
bildirilir.
(2) Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
gerçek
veya tüzel
kişiler
tarafından
inşa
edilip işletilecek üretim
tesisleri Yönetmelik
ve bu Tebliğ ile İlgili
Mevzuat ve İlgili
Teknik Mevzuatta yer alan esas ve usuller dikkate alınarak
projelendirilir, kurulur ve işletilir.
(3) Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
kurulacak olan üretim
tesisinin ikinci fıkraya
uygun olarak projelendirilmesi, kurulması ve
işletilmesi
ilgili kişinin
sorumluluğundadır.
(4) Şebekeye
bağlı bir üretim
tesisi İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
test ve kontrol, Şebekede
tadilat, bakım-onarım
veya genişletme
işleri
gerektiği
durumlarda; can ve mal emniyetinin sağlanması,
kaza, sistem arızası,
sistem güvenliği
ya da işletme
koşulları bakımından
aciliyet arz eden durumlar ile ya da mücbir
sebep hallerinde ya da benzeri zaruri hallerde Şebekeden
ayrılır. Söz
konusu zaruri haller ortadan kalktıktan
sonra ilgili üretim
tesisinin en geç bir
gün
içinde Şebekeye
yeniden bağlantısı sağlanır.
Bu durumlarda üretici
tarafından
zararların
tazmini de dâhil
olmak üzere
mali hak talebinde bulunulamaz.
(5) Can ve mal emniyetinin
sağlanması amacıyla Şebekenin,
enerji kesintisi ve diğer
durumlar sebebiyle normalçalışma
sınırlarının
dışında
olması halinde
15 inci maddede yer alan Tablo-1 ve Tablo-2’de
belirtilen süreler
içinde üretim
tesisi Şebekeden
otomatik olarak ayrılmalıdır.
(6) Şebekeye
bağlı veya
bağlanacak
her bir üretim
tesisinde üretilecek
elektriğin;
harmonik, gerilim dalgalanmasıve
fliker şiddeti
karakteristikleri faz başına
akımı 16
A ve daha küçük
tesisler için
Ek-1’de
belirtilen değerlere,
diğer
tesisler için
tesisin gücü,
tipi ve bağlantı seviyesine
bağlı olarak
TS EN 61000 serisinden İlgili
Standartlara uygun olmasıgerekir. Üretim
tesisi tarafından Şebekeye
enjekte edilen doğru
akım
değeri
Ek-1’de
belirtilen sınır
değeri
aşmamalıdır.
(7) Üretim
tesisinin ünite
veya ünitelerinin
bağlandığı Şebekeye
senkronize olması için
gerekli şartlar
17 nci maddeye uygun olarak belirlenir ve bu şartlara
bağlantı anlaşmasında
yer verilir.
(8) Üretim
tesisi bağlantı anlaşmasında
yer alan anlaşma
gücünden
daha büyük
güçte çalıştırılamaz.
(9) Geçici
veya gezici abone grubunda yer alan tüketim
tesisleri için
gerçek
veya tüzel
kişilerce
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında üretim
tesisi kurulamaz.
(10) Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
tesis edilecek elektrik üretim
tesisi ve bağlantı ekipmanında kullanılan
malzemeler; İlgili
Standartlara göre
imal edilmiş,
garanti kapsamında
ve son beş yıl
içerisinde üretilmiş olmalıdır.
(11) Yönetmeliğin
21 inci maddesinde düzenlenen
teşvik
uygulamasından
yararlanılabilmesi,
ilgili kişinin üretim
tesisinde kullanılan
makine ve/veya elektro-mekanik aksam için İlgili
Teknik Mevzuat hükümlerine
göre
belirlenecek destek fiyatına
ilişkin
belgeyi, ilgili görevli
tedarik şirketine
sunması kaydıyla
mümkündür. İlgili
gerçek
veya tüzel
kişi
bu teşvikten;
belgeyi geçici
kabul tarihinden önce
sunması halinde
geçici
kabul tarihinden, belgeyi faaliyet gösterirken
sunması halinde
ise belgeyi sunduğu
takvim ayını takip
eden bir sonraki ay itibariyle yararlanmaya başlar.
(12) Üretim
tesisinin kısa
devre akımına
katkısı ile
birlikte oluşabilecek
kısa
devre akımı, Şebeke
teçhizatının
kısa
devre akımına
dayanma değerinden
ve Şebeke
için
belirlenen limitlerden fazla olamaz.
(13) Geçici
kabul süreci
ve işlemleri
ile ilgili olarak;
a) Geçici
kabul öncesi
test çalışmaları sırasında
teçhizatta
meydana gelebilecek hasarlardan ve enerjilenecek
tesislerde can ve mal emniyetinden tesis sahibi
sorumludur.
b) Geçici
kabul öncesi,
geçici
kabul işlemleri
sürecinde
ve test işlemleri
süresince Şebekeye
verilen elektrik enerjisi için
hiçbir şekilde
bedel talep edilmez.
c) Yapılacak
testler ve süreleri, üretim
tesisi sahibince İlgili Şebeke İşletmecisine
bildirilir.
(14) Lisanssız üretim
tesisinin mülkiyet
sınırına;
piyasada bağlantı ve
sistem kullanımına
ilişkin
ilgili mevzuat hükümlerine
göre
tüketiciler
için
belirtilen sınırları içerir şekilde
bağlantı anlaşmasının özel
hükümler
bölümünde
yer verilir.
(15)
TEİAŞ;
bu Tebliğin
yayımı tarihinden
itibaren Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
kurulacak kurulu gücü1000
kWe’a
kadar olan kojenerasyon tesisleri, 1000 kWe’a
kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisleri ve mikro kojenerasyon tesisleri için,
Yönetmelikte
belirlenen 2 MW bağlantı kapasitesi
hariç, üretim
tesislerinin bağlanacağı TEİAŞ’a
ait her bir trafo merkezi için
toplam bağlanabilir üretim
tesisi gücünü belirleyerek
ilgili dağıtımşirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiye
bildirir. Kurulu
gücü 1000
kWe’tan
büyük
olan kojenerasyon tesisleri ve 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının
(ç),
(f) ve (g) bentleri kapsamında
kurulacak üretim
tesisleri için
nihai karar, arıza
akım
limiti konusunda TEİAŞ’tan
alınacak
görüş sonucunda
başvuru
sahibine yazılı olarak
bildirilir. TEİAŞ ilgili
talebe ilişkin
görüşünü,
talebin kendisine geliş tarihinden
itibaren bir ay içinde
sonuçlandırır.
(16) Kurulacak üretim
tesislerinin sisteme bağlantısı için
bir defaya mahsus bağlantı bedeli,
bağlantı anlaşmasının
yapılması esnasında
tahsil edilir ve iade edilmez. Aynı yerde
olan veya aynı yerde
olmayan tüketim
tesisi için
bağlantıbedeli ödenmiş olması, üretim
tesisi için
bu bedelin alınmasına
engel teşkil
etmez.
(17) Bağlantı anlaşması, üretim
tesisinin bağlantı noktasında
yapılan
değişiklikler
sonucunda, bu Tebliğde
hüküm
bulunmaması halinde
bağlantı ve
sistem kullanımına
ilişkin
ilgili mevzuat hükümlerine
göre
tadil edilir.
(18) Yönetmelik
kapsamında
faaliyet gösterecek üretim
tesisi ve varsa bağlantı projeleri
Bakanlık
veya Bakanlığın
yetki verdiği
tüzel
kişiler
tarafından
onaylanır.
Bağlantı başvurularının
yapılması ve
değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1)
Yönetmelik
kapsamında
hidrolik kaynağa
dayalı olarak
elektrik üretimi
yapmak isteyen gerçek
veya tüzel
kişiler,
başvurularını üretim
tesisini kuracakları ilin İl Özel İdaresine
yaparlar. Başvuruda
aşağıda
belirtilen belgeler istenir;
a) Yönetmelik
Ek-2’de
yer alan Başvuru
Dilekçesi,
b) Yönetmelik
Ek-1’de
yer alan Lisanssız Üretim
Bağlantı Başvuru
Formu,
c) Üretim
tesisinin kurulacağı yere
ait tapu belgesinin aslı veya
noter onaylı sureti
ya da kiralama belgesi;
1) Tapu belgesinin aslının
fotokopisiyle birlikte ilgili İl Özel İdaresi
yetkilisine ibrazı halinde
idare yetkilisi aslı ile
fotokopisi arasında
karşılaştırma
yaparak fotokopi nüshayı kabul
edebilir. Bu durumda fotokopi nüshanın,
idare yetkilisince “Aslı İdarece
Görülmüştür” kaydını düşerek,
adını soyadını açıkça
yazması ve
imzalaması gerekir.
2) Üretim
tesisinin kamu veya hazine arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulmak istenmesi halinde, bu arazinin ilgili mevzuatına
göre
kullanım
hakkının
edinildiğine
dair belgenin sunulması gerekir.
3) Köy
halkının
içme
suyu şebekesi üzerinde
kurulacak üretim
tesisleri, ancak ilgili köy
muhtarlığı veya
içme
suyu birliği
tarafından
kurulabilir veya kurdurulabilir. Tarımsal
sulama şebekesi üzerine
kurulacak üretim
tesisleri, ancak ilgili tarımsal
sulama birliği
veya kooperatifi tarafından
kurulabilir veya kurdurulabilir.
4) Su ürünleri
yetiştiricilik
işletmelerine
tahsis edilen su kaynakları üzerinde
kurulacak üretim
tesisleri için
ilgili başvuru
sahibi kişi
tarafından
Gıda,
Tarım
ve Hayvancılık
Bakanlığının
görüşü başvuru
ekinde sunulur.
5) Kira sözleşmesinin
yazılı şekilde
yapılmış olması,
tarafların
imza sirkülerinin
sözleşme
ekinde bulunmasıgerekir. İmza
sirkülerinin
aslının
ibraz edilmesi kaydıyla
kira sözleşmesinin
bir kopyası alınarak
aslı başvuru
sahibine iade edilir.
6)
Kamu veya hazine arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulacak üretim
tesisi için
arazinin ilgili mevzuatına
göre
kullanım
hakkının
edinildiğine
dair belge edinilememişse
ve söz
konusu arazi yukarıdaki
hükümlere
uygun biçimde
bir başkasına
da tahsis edilmemişse,
tesis sahasını/mahallini
tahsise yetkili Orman Genel Müdürlüğü,
DSİGenel
Müdürlüğü,
Milli Emlak Genel Müdürlüğü veya İl Özel İdaresi
gibi ilgili kurumdan alınacak,
arazinin bir başkasına
tahsis edilmediğini
ve tahsis için
ilgilisince başvuru
yapıldığını bildirir
resmi yazı,
başvuru
aşamasında
yeterli kabul edilir.
ç)
Kurulacak tesisin teknik özelliklerini
de gösteren
Tek Hat Şeması,
d) Başvuru ücretinin İlgili Şebeke İşletmecisinin
hesabına
yatırıldığına
dair makbuz veya dekont,
e) DSİ Genel
Müdürlüğü tarafından 26/6/2003 tarihli
ve 25150 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında Üretim
Faaliyetinde Bulunmak Üzere
Su Kullanım
Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin
ilgili hükümlerinde
yer alan belgeler.
(2) Yönetmelik
kapsamında
hidrolik kaynaklara dayalı tesisler
dışındaki
tesislerde elektrik enerjisi üretimi
yapmak isteyen gerçek
veya tüzel
kişiler
başvurularını, üretim
tesisini kuracakları bölgedeki İlgili Şebeke İşletmecisine
yaparlar. Başvuruda
aşağıda
belirtilen belgeler istenir;
a) Yönetmelik
Ek-1’de
yer alan Lisanssız Üretim
Bağlantı Başvuru
Formu,
b) Üretim
tesisinin kurulacağı yere
ait tapu belgesinin aslı veya
noter onaylı sureti
ya da kiralama belgesi,
1) Tapu belgesinin aslının
fotokopisiyle birlikte İlgili Şebeke İşletmecisi
yetkilisine ibrazı halinde
yetkili kişi
aslıile
fotokopisi arasında
karşılaştırma
yaparak fotokopi nüshayı kabul
eder. Bu durumda fotokopi nüshaya,
yetkili kişi
tarafından “Aslı Şirketçe
Görülmüştür” kaydı düşülerek,
adının
soyadının
açıkça
yazılması ve
imzalanması gerekir.
2) Üretim
tesisinin kamu veya hazine arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulmak istenmesi halinde bu arazinin ilgili mevzuatına
göre
kullanım
hakkının
edinildiğine
dair belgenin sunulması gerekir.
3) Kamu veya hazine
arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulacak üretim
tesisinin jeotermal enerji kaynağına
dayalı olması halinde
ilgili mevzuatına
göre
arama ruhsatının
sunulması gerekir.
4) Kamu veya hazine
arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulacak üretim
tesisinin rüzgâr
ve/veya güneşenerjisine
dayalı üretim
tesisi olması halinde
tesis mahallinin/sahasının
ilgili mevzuatına
göre
tahsis edilmiş olması şarttır.
5) Kira sözleşmesinin
yazılı şekilde
yapılmış olması halinde
kira sözleşmesi
ekinde tarafların
imza sirkülerinin
bulunması gerekir. İmza
sirkülerinin
aslının
ibraz edilmesi kaydıyla
kira sözleşmesinin
bir kopyası alınarak
aslı başvuru
sahibine iade edilir.
c) Kurulacak tesisin
teknik özelliklerini
de gösteren
Tek Hat Şeması,
ç)
Kojenerasyon tesisleri için
tesis toplam verimliliğine
ilişkin
belge,
d) Başvuru ücretinin İlgili Şebeke İşletmecisinin
hesabına
yatırıldığına
dair makbuz veya dekont,
e) Çatı uygulaması haricindeki
güneş enerjisine
dayalı başvurular
için;
mutlak tarım
arazileri, özel ürün
arazileri, dikili tarım
arazileri, sulu tarım
arazileri, çevre
arazilerde tarımsal
kullanım
bütünlüğünü bozan
alanları kapsamadığına
ilişkin
Gıda,
Tarım
ve Hayvancılık
Bakanlığı veya
söz
konusu Bakanlığın
il veya ilçe
müdürlüklerinden
alınacak
belgenin aslı veya
noter onaylı sureti.
(3) Yenilenebilir enerji
kaynaklarının
kullanım
hakkının
elde edilmesiyle ilgili olarak;
a) Rüzgâr
ve güneş enerjisi
ile biyokütle
ve biyokütleden
elde edilen gaza (çöp
gazı dâhil)
dayalı olarak
kurulacaküretim
tesisleri için
herhangi bir belge istenmez.
b) Jeotermal enerji kaynağına
dayalı olarak
kurulacak üretim
tesisleri için
işletilmekte
olan jeotermal kaynaklarda3/6/2007 tarihli
ve 5686 sayılı Jeotermal
Kaynaklar ve Doğal
Mineralli Sular Kanununa ve uygulanmasına
ilişkin
ikincil mevzuata göre
edinilmiş işletme
ruhsatı,
henüz
işletilme
aşamasında
olmayan jeotermal kaynaklar için
ise arama ruhsatısunulur.
c) Kamu veya hazine
arazisi veya orman sayılan
alanlar üzerine
kurulacak üretim
tesisinin hidrolik kaynağa
dayalı üretim
tesisi olması halinde
bu aşamada
ilgili kuruma yapılmış başvurunun
belgelendirilmesi yeterlidir. Buçerçevede
başvurular
Orman Genel Müdürlüğü,
DSİ Genel
Müdürlüğü,
Milli Emlak Genel Müdürlüğü, İl Özel İdaresine
veya ilgili kuruluşlara
yapılır.
(4) Bağlantı başvurularında,
ihtiyacı karşılanmak üzere üretim
tesisi ile ilişkilendirilecek
tüketim
tesisinin abone numarasına
yer verilir. Mevcut bir tüketim
tesisinin bulunmaması halinde
kurulması planlanan
tüketim
tesisine ilişkin3/5/1985 tarihli
ve 3194 sayılı İmar
Kanununa göre
verilen inşaat
ruhsatı ve/veya
inşaat
ruhsatı yerine
geçen
belgenin ya da inşaat
ruhsatının
alınmasına
gerek olmadığına
ilişkin
belgenin sunulması zorunludur.
(5) Bağlantı başvurularında,
kurulması planlanan üretim
tesisine ilişkin 17/7/2008 tarihli
ve 26939 sayılı ResmîGazete’de
yayımlanan Çevresel
Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği
kapsamında
alınması öngörülen
belgenin sunulmasızorunludur.
(6) Güneş enerjisine
dayalı başvurular
ile ilgili olarak, Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında üretim
tesisi kurulmasına
ilişkin
başvurularda,
kurulması talep
edilen üretim
tesisi için öngörülen
tesis sahasının
kurulu güce
göre
yeterliliğinin,
genel kabul görmüş teknik kriterlerden belirgin şekilde
farklı olması halinde İlgili Şebeke İşletmecisi,
başvuru
sahibinden tesis sahasının
yeterliliğinin
belgelenmesini talep edebilir.
Başvuruların
derlenmesi ve ilanı
MADDE 8 – (1) İl Özel İdaresi,
her takvim ayı içinde
kendisine yapılan
başvuruları derleyerek,
kurulacak bir komisyon eliyle incelemeye alır.
Komisyon, en az üç üyeden
oluşur
ve oy çokluğuyla
karar alır.
(2) İnceleme
sonucunda eksik ve/veya yanlış evrakı olan
başvurular
reddedilir. Komisyon gerekçeli
değerlendirmesini
imzaya yetkili idari makama sunar. Kabul edilen ve
edilmeyen başvurulara
ilişkin
inceleme sonuçlistesi
imzaya yetkili idari makam tarafından
takip eden ayın
beşinci
günü İl Özel İdaresi
ilan panosunda ve varsa internet sayfasında
ilan edilir ve başvuru
sahibine yazılı olarak
bildirilir. Başvurunun
reddedilmesi halinde, on iş günü içerisinde
sunulmuş olan
belgeler başvuru
sahibine iade edilir ve ret gerekçeleri
yazılı olarak
bildirilir.
(3) İl Özel İdaresi,
her ayın
beşinci
günü başvurusu
kabul edilen başvuruları ilan
ettiği
liste ekinde DSİ’nin
yetkili bölge
müdürlüklerine
gönderir.
Başvuruların
hangi bölge
müdürlüğüne
gönderileceği
bölge
müdürlüğünün
görev
bölgesi
sınırlarına
göre
belirlenir.
(4) İlgili Şebeke İşletmecisi,
her takvim ayı içinde
kendisine yapılan
başvuruları derleyerek,
kurulacak bir komisyon eliyle incelemeye alır.
Komisyon, en az üç üyeden
oluşur
ve oy çokluğuyla
karar alır. İnceleme
sonucunda, eksik ve/veya yanlış evrak
tespiti yapılan
başvuru
sahiplerine, değerlendirme
sonuçlarını takip
eden üç iş günü içerisinde
bildirimde bulunularak eksikliklerin on iş günü içerisinde
tamamlanması istenir.
Eksik belgelerin bu süre
içerisinde
de tamamlanmaması halinde
başvuru
reddedilerek sunulan belgeler başvuru
sahibine iade edilir ve ilgili İl Özel İdaresine
konu hakkında
bilgi verilir. Komisyon gerekçeli
değerlendirmesini
imzaya yetkili makama sunar. Başvurusu
kabul edilen ve edilmeyen başvurulara
ilişkin
inceleme sonuç listesi
imzaya yetkili makam tarafından
takip eden ayın
beşinci
günüİlgili Şebeke İşletmecisinin
internet sayfasında
ilan edilir. Başvurunun
reddedilmesi halinde, on iş günü içerisinde
sunulmuş olan
belgeler başvuru
sahibine iade edilir ve ret gerekçeleri
yazılı olarak
bildirilir.
Su kullanım
hakkı başvurularının
değerlendirilmesi
MADDE 9 – (1)
DSİ bölge
müdürlükleri
8 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında
kendilerine gönderilen
başvuru
dosyalarını Elektrik
Piyasasında Üretim
Faaliyetinde Bulunmak Üzere
Su Kullanım
Hakkı Anlaşmasıİmzalanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin
ilgili hükümlerinde
belirlenecek belgelerin tam ve eksiksiz olması bakımından
incelemeye alır.
Söz
konusu belgelerin eksik olduğunun
tespit edilmesi halinde başvuru
değerlendirilmeye
alınmayarak
ilgili İl Özel İdaresine
gönderilir.
(2) İnceleme
sonucunda evrakları tam
ve eksiksiz olduğu
tespit edilenler Elektrik Piyasasında Üretim
Faaliyetinde Bulunmak Üzere
Su Kullanım
Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin
ilgili hükümlerinde
belirlenen esas ve usuller dâhilinde
su rejimine uygunluk değerlendirmesine
alınır.
(3) Su rejimine uygunluk
değerlendirmesi
sonucunda kabul veya ret kararı verilir.
Bu kapsamda kabul kararıverilmesi
halinde söz
konusu karar belirli şartlara
bağlanabilir.
(4) Su rejimine uygunluk
değerlendirmesi
her takvim ayı için
takip eden ayın
yirminci günü sonuçlandırılarak
DSİ bölge
müdürlüğünün
hizmet binası ilan
panosuna asılır
ve varsa bölge
müdürlüğü internet
sayfasında
ilan edilir ve aynı gün
yazılı olarak
ilgili İl Özel İdaresine
bildirilir. Söz
konusu bildirimde, başvurusu
kabul edilenler ve edilmeyenler liste halinde gerekçeleriyle
birlikte yer alır.
(5) İl Özel İdaresi,
hidrolik kaynaklara dayalı üretim
tesisleri için
su rejimi uygunluk başvurusu
kabul edildiği
kendisine bildirilen başvuruları aynı gün
ilan panosunda ve varsa internet sayfasında
ilan eder, kabul edildiği
bildirilen başvuruları,
takip eden ayın
ilk beş günü içerisinde İlgili Şebeke İşletmecisine
gönderir.
Bağlantı başvurularının
değerlendirilmesi
MADDE 10 – (1) İlgili Şebeke İşletmecisi,
8 inci madde çerçevesinde
kendisi tarafından
kabul edilen başvurular
ile bölgesindeki İl Özel İdarelerinden,
kendisine yönlendirilen
ve başvuruya
ilişkin
belgeleri eksiksiz olan başvuruları bir
araya getirerek teknik değerlendirmeye
alır.
(2) Başvurular
ortak irtibat merkezlerine göre
sınıflandırılır.
Alternatif olarak, başka
bir TEİAŞ trafo
merkezi ile dağıtım
fiderine açık
ring Şebekede, Şebekenin
normal çalışma
koşullarına
göre
bağlı olduğu
dağıtım
fideri esas alınır.
(3) Her bir başvuru
bağlantı ve
sistem kullanımı açısından
diğerlerinden
bağımsız
olarak değerlendirilir.
Değerlendirmede
başvurunun
Yönetmelik,
bu Tebliğ ve İlgili
Teknik Mevzuat ile İlgili
Mevzuata uygunluğu
esas alınarak
teknik değerlendirme
tamamlanır.
(4) Bağlantı başvurusu
sonuçları İlgili Şebeke İşletmecisinin
internet sayfasında
ilan edilir ve başvurunun
reddedilmesi halinde, on iş günü içerisinde
sunulmuş olan
belgeler başvuru
sahibine iade edilir ve ret gerekçeleri
yazılıolarak
bildirilir.
(5) Teknik değerlendirme
sonuçlarına
göre Şebekeye
bağlanması muhtemel
başvurular öncelik
değerlendirmesine
alınır. Öncelik
değerlendirmesinde
bağlantı noktası itibariyle
irtibat merkezi kısıtları esas
alınır. Öncelik
değerlendirmesi
Yönetmeliğin
8 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükümlerine
göre
yapılır.
(6) Beşinci
fıkra
hükümlerine
göre
yapılacak öncelik
değerlendirmesi
sonucunda irtibat merkezindeki bağlantıkısıtları dikkate
alınarak
başvurular
sonuçlandırılır.
(7) İrtibat
merkezi itibariyle bağlantı kısıtlarına
tabi olmayan başvurular,
teknik değerlendirme
sonucu öncelik
değerlendirmesine
alınmaksızın
sonuçlandırılır.
(8) Altıncı ve
yedinci fıkra
hükümlerine
göre
sonuçlandırılan
başvurular
ile ilgili olarak;
a) Bağlantı başvurusu
kabul edilenler ve edilmeyenler olarak her ayın
yirmisinde İlgili Şebeke İşletmecisinin
internet sayfasında
ilan edilir.
b) Hidrolik kaynaklara
dayalı başvurular
dışında,
diğer
başvuruların
sonucu hakkında
başvuru
sahibine yazılıolarak
bildirimde bulunulur. Başvurusu
reddedilen kişilere
yapılacak
bildirimlerde ret gerekçelerine
yer verilmesi zorunludur. Talep edilmesi halinde söz
konusu kişilere
ait belgeler iade edilir.
c) Bağlantı başvurusu
kabul edilenlerden ve edilmeyenlerden başvurusu
hidrolik kaynağa
dayalı olanlar,
alternatif bağlantı görüşü verilenler
de dahil olmak üzere,
gerekçeleriyle
birlikte ilgili İl Özel İdaresine
aynı gün
bildirilir.
(9) İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
verilecek alternatif bağlantı önerileri
olumlu görüş olarak
kabul edilir.Alternatif bağlantı önerisi
sunulan başvuru
sahibi, hidrolik kaynaklara dayalı üretim
tesisleri dışında
bir üretim
tesisi için başvuru
yapmış ise
durumunun İlgili Şebeke İşletmecisinin
internet sayfasında
ilanı tarihinden
itibaren bir ay içinde
alternatif bağlantı görüşünü kabul
ettiğini İlgili Şebeke İşletmecisine
yazılı olarak
beyan eder ve bağlantıya
ilişkin şartlarıyerine
getireceğini
taahhüt eder. Aksi
takdirde, alternatif bağlantı görüşü kendiliğinden
geçersiz
hale gelir.
(10) Hidrolik kaynaklara
dayalı başvurular
dışındaki
başvurular
arasından
bu madde çerçevesinde
bağlantıbaşvurusu
kabul edilenlere, sekizinci fıkrada
belirtilen listenin ilan tarihinden itibaren bir ay içerisinde
yazılı olarak
başvuruda
bulunmaları halinde,
Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından şahsen
veya vekâleten
tebellüğ ettirilerek
verilir. Bu kapsamda başvuruda
bulunmayan başvuru
sahiplerinin olumlu bağlantı görüşleri,
kendiliğinden
geçersiz
hale gelir.
(11) Bir irtibat merkezi
itibariyle rüzgar ve/veya
güneş enerjisine
dayalı başvurular
için
TEİAŞ görüşünün
sorulması halinde,
aynı irtibat
merkezi için
yapılmış ve
yapılacak
rüzgar
ve/veya güneş başvurularına
ilişkin
teknik değerlendirme
durdurulur. Söz
konusu TEİAŞ görüşünün
dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiye
ulaştığı ay,
durdurulmuş olan rüzgar ve/veya
güneş başvurularının
teknik değerlendirilmesine
kaldığı yerden
devam edilir. Bu başvurular
için
teknik değerlendirme,
TEİAŞ görüşünün
dağıtım şirketi
veya OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiye
ulaştığı tarihten önceki
aylar için,
her bir ay içerisinde
yapılan rüzgar ve/veya
güneş başvuruları kendi
içerisinde
olacak şekilde,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde
yapılır.
(12) İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
bu madde çerçevesinde
bağlantı başvurusu
uygun bulunan rüzgarenerjisine
dayalı başvurulara
ait Lisanssız Üretim
Bağlantı Başvuru
Formunda yer alan bilgiler, başvurunun
uygun bulunma tarihinden itibaren on gün
içinde
Teknik Değerlendirme
Raporu hazırlanması için
YEGM’ye
gönderilir.
YEGM tarafından
teknik değerlendirme
otuz gün
içerisinde
sonuçlandırılır
ve Teknik Değerlendirme
Raporu İlgili Şebekeİşletmecisine
gönderilir.
Teknik Değerlendirme
Raporunun olumsuz olması halinde
başvuru
belgeleri iade edilir.
(13) Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu örneği,
irtibat merkezi, bağlantı noktası ve
bağlantı şartları ile
bağlantıanlaşması için
gereken bilgi ve belgeleri içerecek şekilde
standart belge olarak İlgili Şebeke İşletmecileri
tarafından
hazırlanır.
İl Özel İdaresinin
işlemleri
MADDE 11 – (1) İl Özel İdaresi,
9 uncu maddenin beşinci
fıkrası ile
10 uncu maddenin sekizinci fıkrasıhükümlerine
göre
kendisine bildirilen ve başvurusu
kabul ve reddedilenleri, hizmet binası ilan
panosunda ve varsa internet sayfasında
bir ay süreyle
ilan eder.
(2) İl Özel İdaresi
su rejimi uygunluk başvurusu
ve bağlantı başvurusu
kabul edilen kişileri
içeren
kabul edilenler listesini, bir liste halinde ayrıca
ilan eder. Kabul edilenler listesinin oluşturulmasında
alternatif bağlantı görüşü verilmişbaşvurular
olumlu görüş olarak
değerlendirilir.
Su rejimi uygunluk başvurusu
için
DSİ bölge
müdürlüğünce şart
veyaşartlar öngörülen
başvurular
da olumlu görüş olarak
değerlendirilir.
(3) Başvurusu
kabul edilenler listesinde olan gerçek
veya tüzel
kişilerden
kendisine alternatif bağlantı görüşüönerilenler,
listenin İl Özel İdaresince
ilanı tarihinden
itibaren bir ay içinde
alternatif bağlantı görüşünü kabul
ettiğini İlÖzel İdaresine
yazılı olarak
beyan eder ve şartları yerine
getireceğini
taahhüt
eder. Aksi takdirde, alternatif bağlantıgörüşü kendiliğinden
geçersiz
hale gelir. Bu kapsamda yapılan
beyan aynı gün İl Özel İdaresince İlgili Şebekeİşletmecisine
bildirilir.
(4) Başvurusu
kabul edilenler listesinde olan kişilerden
kendisine su rejimi uygunluk başvurusu
için
DSİ bölge
müdürlüğünce şart
veya şartlar öngörülen
başvuru
sahibi, listenin İl Özel İdaresince,
ilanı tarihinden
itibaren bir ay içinde
su rejimi uygunluk görüşünde öngörülen şartları kabul
ettiğini İl Özel İdaresine,
yazılı olarak
beyan eder ve şartları yerine
getireceğini
taahhüt
eder. Aksi
takdirde, su rejimi uygunluk görüşü kendiliğinden
geçersiz
hale gelir. Bu kapsamda yapılan
beyan aynı gün İl Özel İdaresince,
ilgili DSİ bölge
müdürlüğüne
bildirilir.
(5) Hidrolik kaynaklara
dayalı üretim
tesisleri bakımından
Yönetmelik
Ek-3 örneğe
uygun su kullanım
hakkı izin
belgesini düzenlemeye,
başvuru
yapılan İl Özel İdaresi
yetkilidir. İl Özel İdaresi,
su kullanım
hakkı izin
belgesini, ancak başvurunun
DSİ bölge
müdürlüğünce üretim
tesisinin yapımının
su rejimi açısından
uygun bulunduğuna
dair olumlu görüşü ve İlgili Şebeke İşletmecisinin
uygun bağlantı görüşünün
birlikte bulunması halinde
düzenleyebilir.
(6) İl Özel İdaresi,
beşinci
fıkra
kapsamında
düzenlediği
su kullanım
hakkı izin
belgesini başvuru
sahibi gerçek
veya tüzel
kişi
ya da yetkili temsilcisine teslim eder. Kabul edilenler
listesinin ilanı tarihinden
itibaren, bir ay içerisinde
başvuruda
bulunmayan kişilerin
uygun bağlantı görüşleri
ve olumlu su rejimi uygunluk görüşleri
kendiliğinden
geçersiz
hale gelir.
Bağlantı ve
sistem kullanım
anlaşmalarına çağrı
MADDE 12 – (1)
10 uncu maddenin onuncu fıkrası hükümlerine
göre
Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubunu
alanlar ile 11 inci maddenin altıncı fıkrası hükümlerine
göre
su kullanım
hakkı izin
belgesini alanlar hakkında
Yönetmeliğin
9 uncu maddesi hükümleri
uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teknik Hükümler
Uyulması gereken
temel standartlar
MADDE 13 – (1)
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
kurulacak üretim
tesislerinden;
a) Tek fazdan bağlanacak
tesisler ile üç fazlı ve
faz akımı 16
A ve daha küçük
olan tesisler TS EN 50438 standardına,
b) Faz akımı 16
A’dan
büyük
olan ve dağıtım
sistemine AG seviyesinden bağlanacak üretim
tesisleri TSE K 191kriterine,
c) Faz akımı 16
A’dan
büyük
olan ve Şebekeye
YG seviyesinden bağlanacak üretim
tesisleri TSE K 192kriterine,
uygun olarak
tasarlanır,
kurulur, test edilir, devreye alınır
ve işletilir.
Uzaktan izleme ve
kontrol sistemi
MADDE 14 – (1)
Kurulu gücü 50
kWe’tan
büyük üretim
tesisleri uzaktan izleme ve kontrol sisteminin kurulması için
uygun olmalıdır.
(2) Yönetmelik
kapsamında üretim
faaliyetinde bulunan gerçek
veya tüzel
kişi
uzaktan izleme ve kontrol için
gerekli ekipman ve altyapıdan
sadece bağlantı anlaşmasında
belirlenen mülkiyet
sınırına
göre
kendi mülkiyet
alanında
olanları temin
ve tesis eder.
(3) İlgili Şebeke İşletmecisi,
kurulu gücü 50
kWe’tan
büyük üretim
tesislerinden uzaktan izleme ve uzaktan kontrol
sistemine ilişkin
haberleşme
altyapısının
kurulması talebinde
bulunabilmesi için
kendisi gerekli altyapıya
sahip olmalıdır.
(4) Uzaktan kontrol
sisteminin kapsamı, üretim
tesisinin İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
gönderilen
durdurma sinyalini ve devreye alma müsaadesi
sinyalini alarak gereğini
yerine getirmesidir.
(5) Uzaktan izleme ile
asgari olarak haberleşmenin
durumu ile jeneratörün çalışma
ve şebekeye
bağlantı durumu
izlenebilir; ilaveten aktif ve reaktif güç,
güç faktörü,
akım,
gerilim, frekans, harmonikler ve toplam harmonik bozulma
değerleri
alınabilir.
(6) Veri iletişimine
ilişkin
masraflar ilgili mevzuata göre
tahakkuk ettirilir.
Koruma sistemi
MADDE 15 – (1) Üretim
tesisinin topraklama sistemi Şebekenin
topraklama sistemine uygun olmalı ve21/8/2001 tarihli
ve 24500 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliğinde
belirtilen şartlar
içinde
yapılmalıdır.
(2) Üretim
tesisine ait bağlantı noktasında
koruma sistemlerinin ayarları Ek-2’de
yer alan Tablo-1 ve Tablo-2’de
verilen sınır
değerlere
uygun olmalıdır.
Bu değerler
test raporlarıyla
doğrulanmalıdır.
Ölçme
sistemi
MADDE 16 – (1)
AG seviyesinden bağlantısı öngörülen üretim
tesisinin, tüketim
tesisi ile aynı yerde
bulunmasıhalinde
biri tesis ile Şebeke
arasındaki
enerji alış-verişini çift
yönlü ve
saatlik olarak ölçecek,
diğeri
ise üretim
tesisindeüretilen
enerjiyi ölçecek
iki ayrı ölçme
sistemi tesis edilir.
(2) AG seviyesinden bağlantısı öngörülen üretim
tesisinin tüketim
tesisiyle aynı yerde
olmaması halinde ölçme
sistemi, üretim
tesisi ile Şebeke
arasındaki
enerji alış-verişini çift
yönlü ve
saatlik olarak ölçecek
biçimde
tesis edilir.
(3) Üretim
tesisine ilişkin ölçme
sistemi lisanssız üretici
tarafından;
tüketim
noktasındaki
enerji alışını ölçecek
sayaçlar İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
tesis edilir.
(4) YG seviyesinden bağlantısı öngörülen üretim
tesislerinde ölçme
sistemi ile ilgili olarak İlgili
Mevzuat uyarınca
işlem
tesis edilir.
(5) Sayaçlar İlgili Şebeke İşletmecisinin
erişebileceği
yerlere tesis edilir.
(6) Sayaç yerleri
bu madde hükümlerine
uygun olarak belirlenerek projesine işlenir.
(7) Gerek duyması halinde İlgili Şebeke İşletmecisi
sayaç yerini
nihai olarak belirler ve ölçme
sistemi buna uygun biçimde
tesis edilir.
(8) Üretim
tesisinin kabulü aşamasında, ölçü sistemi İlgili Şebeke İşletmecisinin
yetkilisi tarafından
kontrol edilerek mühürlenir
ve kayıt
altına
alınır.
(9) 50 kW ve üzeri
kurulu güce
sahip üretim
tesisleri için
tesis edilen sayaçlar, ölçme
ve haberleşme
izleme sisteminin bir parçası olabilir.
Sisteme bağlantı onayı ve
devreye alma şartları
MADDE 17 – (1) Üretim
tesisinin kabulü Bakanlık
tarafından çıkarılan
kabule ilişkin
yönetmelik
hükümlerine
uygun olarak yapılır.
(2) Üretim
tesisi Şebeke
ile paralele girdiğinde
meydana getirdiği
gerilim dalgalanması %3,3’ü aşmamalı ve
Ek-1’de
verilen fliker değerlerinin
aşılmasına
yol açacak
fliker etkisi oluşturmamalıdır.
(3) 1000 kWe’a
kadar senkron jeneratörler
için
paralele girme senkronlama cihazı ile
yapılacaktır.
Senkronlama cihazının
gerilim toleransı ΔU±%10Un,
frekans toleransı Δf ± 0,5
Hz, faz açısı toleransı Δφ ± 10° değerlerinde
olmalıdır.
1000 kWe’dan
büyük ünitelerin
bağlı olduğu
bara veya Şebeke
ile senkronize olması için
gerekli şartlar
bağlantı anlaşmasında
düzenlenir.
(4) Kendinden uyartımlı asenkron
jeneratörler
için senkron jeneratörlerin
devreye alınma şartları geçerlidir.Şebekeden
uyartımlı asenkron
jeneratörler, senkron devir
sayısının
%95-%105 aralığında
devreye girmelidir.
(5) Şebeke
ile paralele girmeden önce
temel gerilimi kendisi üreten
evirici esaslı bağlantı sistemleri
için senkronjeneratörlerin
devreye alınma şartları geçerlidir.
İşletme
MADDE 18 – (1) Üretim
tesisinin koruma, bağlantı ve
diğer
kısımları üretim
tesisinin işletmecisi
tarafından
periyodik olarak, teçhizatın özelliğine
göre
aylık, üç aylık,
altı aylık
veya yıllık
olarak kontrol edilmeli ve tutanak altına
alınmalıdır. İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
yapılacak
kontrollerde dikkate alınmak üzere,
söz
konusu tutanaklara tarih sırası verilmesi
ve bu sıraya
göre
tutanakların İlgili Şebeke İşletmecisine
iletilmesi zorunludur. Tutanakların
bir nüshasıda
işletme
sahibinde kalacaktır.
(2) İlgili Şebeke İşletmecisi
gerektiği
zaman üretim
tesisinin bağlantı ekipmanı,
koruma düzenekleri
ve diğer
kısımlarının
kontrolünü talep
edebilir. İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından Şebekede,
kısa
devre akımının
artması gibiönemli
değişiklikler
yapılması halinde
veya mevcut paralel işletimle
ilgili etkiler konusunda üretim
tesisi sahibi önceden
bilgilendirilir.
(3) Üretim
tesisi, can ve mal emniyetinin sağlanması için,
kısa
devre arızası veya Şebekenin
enerjisiz kalmasıdurumunda
bağlantı noktası itibarıyla Şebekeden
izole hale gelmeli ve Şebekeye
enerji vermemelidir. Şebekenin
bir bölümünü içerecek şekilde
adalanmaya müsaade
edilmez. Bu durumda bağlantı noktası itibari
ile Şebekeden
izole hale gelen üretim
tesisi, bağlantı noktasının
ilgili üretici
tarafında
kalan bölümlerini Şebekeden
bağımsız
olarak besleyebilir.
(4) Üretim
tesisi sahibi şebeke
işletmeciliği
açısından
zorunlu hallerde üretim
tesisinin bağlantısını Şebekeden
ayırmakla
yükümlüdür.
Bu gibi hallerde İlgili Şebeke İşletmecisi
de üretim
tesisini her zaman erişime
açık
olan ayırma
düzeni
veya varsa uzaktan kontrol sistemi ile Şebekeden
ayırabilir. Üretim
tesisi anlaşma
gücünün üzerinde çalıştırılamaz.Üretim
tesisinin, anlaşma
gücünün üzerinde çalıştığının
tespit edilmesi halinde İlgili Şebeke İşletmecisi
aynı yetkiyi
kullanır.
(5) Üçüncü ve/veya
dördüncü fıkra
hükümlerine
göre Şebekeden
ayrılan üretim
tesisi, Şebekeden
ayrılmasına
sebep olan zorunlu hallerin makul sürede
giderilmesinden itibaren İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından
yapılacak
bildirimi takip eden birinci gün
içinde
tekrar devreye alınır.
(6) İlgili Şebeke İşletmecisi
gerekçelerini
bildirmek kaydıyla,
bağlantı noktasındaki Şebekenin
durumuna göre
işletme
koşulları dışına çıkılmaması ve üretim
tesisinin fliker etkisinin azaltılması için
ilave koruma tedbirlerinin alınmasını isteyebilir.
Aksi takdirde, Yönetmeliğin
28 inci maddesinde yer alan yaptırımlar
uygulanır.
(7) Üretim
tesisi sahibi; üretim
tesisi kurulu gücünün
artırılması,
azaltılması,
koruma düzeninin
değiştirilmesi,
kompanzasyon değişikliği
veya başka
değişiklikler
yapmak istemesi halinde İlgili Şebeke İşletmecisine önceden
başvuruda
bulunarak Yönetmelik
ve bu Tebliğde öngörülen
usullere göre
izin almakla yükümlüdür.
(8) Yedinci fıkra
hükmü kapsamında üretim
tesisinde kurulu güç artışı yapılması halinde
imzalanan bağlantıanlaşması tadil
edilir ve üretim
tesisi sahibinden yeniden bağlantı bedeli
tahsil edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ticari Hükümler
Enerjinin tüketimine
ilişkin
esaslar
MADDE 19 – (1)
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
elektrik enerjisi üretim
tesisi kuracak kişilerin
kendi ihtiyaçlarını karşılamak
için üretim
yapmaları esastır.
(2) Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
elektrik enerjisi üretim
tesisi kuracak kişilerden;
a) Bu Tebliğin
4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının
(e) bendi kapsamı ile
aynı fıkranın
(f) bendi çerçevesinde
yenilenebilir enerji kaynakları dışında
kalan diğer
kaynaklara dayalı üretim
tesisi kuran kişilerin
tükettikleri
kadar enerjiyiüretmeleri
esastır.
Bu tesislerden sisteme verilen ancak üretim
yapan kişiler
tarafından
tüketilmeyen/tüketilemeyen
enerjinin birim kWh miktarı için
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
belirlenen en düşük
teşvik
bedeli karşılığı desteködemesi
yapılır.
b) Bu Tebliğin
4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının
(c) ve (g) bentleri ile aynı fıkranın
(f) bendi kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı üretim
tesisi kuran kişilerin
tükettikleri
kadar enerjiyi üretmeleri
esastır.
Yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı elektrik üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilen ancak üretim
yapan kişiler
tarafından
tüketilmeyen/tüketilemeyen
enerjinin birim kWh miktarı için
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvel
de kaynak bazında
belirlenen teşvik
bedeli karşılığı destek ödemesi
yapılır.
(3) Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında üretim
tesisi kuran kişiler üretim
tesisi ile aynı yerde
bulunan tüketim
tesisinde tüketemedikleri
enerji miktarını uhdelerindeki, üretim
tesisi ile aynı yerde
bulunmayan tüketim
tesisinde ya da tesislerinde tüketebilirler.
Bu durumdaki kişiler üretim
tesisi ile aynı yerde
bulunmayan ancak uhdelerindeki tüketim
tesislerinde tükettikleri
enerji miktarı için
ayrıca
sistem kullanım
bedeli de öderler.
Üretilen
enerjinin tespit edilmesi
MADDE 20 – (1) İlgili Şebeke İşletmecisi
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamındaki üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilen elektrik enerjisini;
a) Üretim
tesisinin tüketim
tesisi ile aynı yerde
bulunması halinde üretim
tesisinin Şebeke
ile bağlantı noktasında
Yönetmeliğin
16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının
(a) bendi hükmüne
göre
tesis edilen çift
yönlü ölçüm
yapabilen saatlik sayaç verileriyle
belirler. Ayrıca
bu verilerin sıhhati üretim
tesisinin üretimini ölçmek
amacıyla
Yönetmeliğin
16 ncımaddesinin
ikinci fıkrası hükmüne
göre
tesis edilen sayaçtan
elde edilen günlük bazdaki verilerle
kontrol edilir.
b) Üretim
tesisinin tüketim
tesisi ile aynı yerde
bulunmaması halinde üretim
tesisinin Şebeke
ile bağlantınoktasında
Yönetmeliğin
16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının
(b) bendi hükmüne
göre
tesis edilen sayaç verilerine
göre
belirler.
İhtiyaç fazlası enerji
miktarının
tespit edilmesi
MADDE 21 – (1) İlgili Şebeke İşletmecisi,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamındaki üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilen ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi miktarını aşağıdaki şekilde
belirler:
a) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
bulunması halinde üretim
tesisinin Şebeke
ile bağlantı noktasında
Yönetmeliğin
16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının
(a) bendi hükmüne
göre
tesis edilen çift
yönlü ölçüm
yapabilen saatlik sayaç verilerine
göre
belirler. Belirleme yapılırken üretim
tesisinin üretimini ölçmek
amacıyla
Yönetmeliğin
16 ncımaddesinin
ikinci fıkrası hükmüne
göre
tesis edilen sayaç verileri
de dikkate alınır.
Bu işlem
sırasında
günlük
toplam veriş ve
günlük
toplam çekiş miktarları karşılaştırılır
ve günlük
miktarların
mahsuplaştırması yapılır.
Veriş miktarının
fazla olması halinde
söz
konusu fazla veriş miktarı günlük
ve aylık
ihtiyaç fazlası enerji
miktarı olarak
kaydedilir. Çekişmiktarının
fazla olması halinde
ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca
işlem
tesis edilir. Tüketim
tesisinin tüketimi üç zamanlıolarak
hesaplanan tüketiciler
için
günlük üretim
ve tüketim
değerlerinin
mahsuplaştırılması günlük
toplam yerine üçzaman
esası üzerinden
yapılır.
b) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
bulunması ve
ayrıca üretim
tesisini uhdesinde bulunduran kişinin
uhdesinde üretim
tesisi ile aynı yerde
bulunmayan tüketim
tesisi ya da tesisleri bulunması halinde
ise 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükmüne
göre
belirlenecek günlük
fazla veriş miktarı ile
tüketim
tesisinin günlük çekiş miktarları ya
da tesislerinin günlük çekiş miktarlarıyla
karşılaştırılarak
belirleme yapılır. 19
uncu maddenin ikinci fıkrası hükmüne
göre
bulunan günlük
veriş miktarı ile üretim
tesisini uhdesinde bulunduran kişinin
uhdesindeki tüketim
tesisi ya da tesislerinin günlük
toplam çekiş miktarları karşılaştırılır
ve veriş miktarının
fazla olması halinde
söz
konusu fazla veriş miktarıgünlük
ve aylık
ihtiyaç fazlası enerji
miktarları olarak
not edilir. Çekiş miktarının
fazla olması halinde
ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca
işlem
tesis edilir. Tüketim
tesisinin tüketimi üç zamanlı olarak
hesaplanan üreticiler
için
günlük üretim
ve tüketim
değerlerinin
mahsuplaştırılması günlük
toplam değerleri
yerine üç zaman
esası üzerinden
yapılır.
c) Aynı kişinin
uhdesindeki, üretim
tesisi ile aynı yerde
olmayan tüketim
tesislerinin çekiş miktarları için
hesaplanacak sistem kullanım
bedeli hesabı 19
uncu maddenin ikinci fıkrasında
açıklanan
işlemlerden
ayrıca
yapılır.
ç) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
bulunmaması halinde üretim
tesisinin Şebeke
ile bağlantınoktasında
Yönetmeliğin
16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının
(b) bendi hükmüne
göre
tesis edilen saatlik sayaç verileri
ile tüketim
tesisinin tüketimini ölçmek
amacıyla
tesis edilmiş saatlik
veri sağlayan
sayaç verileri
karşılaştırılarak
günlükbazda belirleme
yapılır.
Tüketim
tesisinin tüketimini ölçmek
amacıyla
tesis edilmiş sayacın
saatlik veri sağlayamamasıhalinde
dengeleme ve uzlaştırma
işlemlerini
düzenleyen İlgili
Mevzuat hükümleri
uyarınca
onaylanan profil uygulamasıyapılarak
elde edilen saatlik tüketim
verileri kullanılır.
Her iki durumda da ihtiyaç fazlası enerjinin
tespitinde günlük
toplam veriş ve
günlük
toplam çekiş miktarları dikkate
alınır.
d) Üretim
tesisi ile tüketim
tesisinin aynı yerde
bulunmaması halinde üretim
tesisini uhdesinde bulunduran kişinin
uhdesindeki birden fazla tüketim
tesisinin tüketim
verileri saatlik bazda toplanarak üretim
verileri ile 19 uncu maddenin ikinci fıkrasının
(a) ve (b) bentleri hükümlerine
uygun karşılaştırma
yapılır.
Bu durumda dahi ihtiyaç fazlasıenerji
miktarının
tespitinde günlük
toplam veriş ve çekiş miktarları esas
alınır.
(2) İlgili Şebeke İşletmecisi,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamındaki
her bir üretici
için
birinci fıkra
kapsamında
elde edilen saatlik verileri bir araya getirerek fatura
dönemi
bazında
dağıtım
sistemine verilen ihtiyaç fazlası elektrik
enerjisi miktarını belirler
ve her ayın
ikisine kadar ilgili görevli
tedarik şirketine
bildirir.
(3) İlgili Şebeke İşletmecisi;
kendi Şebekelerindeki
lisanssız üreticilere
ilişkin
toplam ihtiyaç fazlası üretim
miktarını Yönetmeliğin;
a) 18 inci maddesinin
birinci fıkrası kapsamındaki
lisanssız üreticiler
için
kaynak bazında,
b) 18 inci maddesinin
ikinci, üçüncü,
dördüncü ve
beşinci
fıkraları kapsamındaki
lisanssız üreticiler
için,
ayrı ayrı toplam
değerler
olarak piyasa işletmecisine
Piyasa Yönetim
Sistemi vasıtası ile
her ayın
dördüne
kadar saatlik bazda bildirir.
(4) Özel
trafolu müşteri
konumunda olup tüketime
esas ölçü sistemi
AG tarafında
olan kullanıcılarda
trafo kaybıİlgili
Mevzuata göre üretim
ve tüketim
için
ayrı ayrı dikkate
alınır.
(5) OSB dağıtım şebekesi
dışında
kurulacak üretim
tesislerinden sisteme verilen enerji OSB dağıtım şebekesine
bağlı tüketim
tesisinde veya tesislerinde de tüketilebilir.
Bu durumda OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişi
her ayın
ilgili tarihinde tüketim
değerlerini
günlük bazda ilişik
olduğu
dağıtım şirketine
bildirmekle yükümlüdür.
Bu üretim
ve tüketime
ilişkin
birinci ve ikinci fıkralarda
yer alan hükümlere
göre
yapılması gereken
iş ve
işlemler
dağıtım şirketi
tarafından
yerine getirilir. OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişi
tarafından
tüketim
bildirimi yükümlülüğü ihlal
edildiği
takdirde tüketim
değeri
sıfır
kabul edilir ve ortaya çıkacak
zararlar OSB dağıtım
lisansı sahibi
tüzel
kişiden
tazmin edilir.
İhtiyaç fazlası enerji
miktarının
değerlendirilmesi
MADDE 22 – (1)
Görevli
tedarik şirketi
21 inci maddenin birinci ve ikinci fıkraları hükümlerine
göre
belirlenen ihtiyaç fazlası enerji
miktarını, üretim
tesisinin işletmeye
girdiği
tarihten itibaren on yıl
süreyle
satın
almakla yükümlüdür.
(2) Görevli
tedarik şirketi
satın
almakla yükümlü olduğu
ihtiyaç fazlası enerji
miktarından;
a) 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının
(e) bendi ile aynı fıkranın
(f) bendi çerçevesinde
yenilenebilir kaynaklara dayalı olanlar
dışında
diğer
kaynaklara dayalı olarak
kurulan üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilmiş olan
kısmınıperakende
satış tarifesi
kapsamında
elektrik tedarik ettiği
müşterilerine
sattığı elektrik
içinde
değerlendirir.
b) 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının
(c) ve (g) bentleri ile (f) bendi kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı olarak
kurulan üretim
tesislerinde üretilerek
sisteme verilmiş olan
kısmını ise
kendisi üreterek
sisteme vermiş kabul
edilir. Bu enerji için
YEKDEM kapsamında
işlem
tesis edilir.
(3) 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının
(ç)
ve (d) bentleri kapsamında
kurulan üretim
tesislerinde üretilen
enerjinin sisteme verilmesi halinde, söz
konusu enerji miktarı ilgili
mevzuat uyarınca,
YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.
Ancak bu enerji miktarı piyasa
işletmecisi
ve görevli
tedarik şirketi
tarafından ödemeye
esas alınmaz.
(4)
Bir tüketim
tesisi için
farklı yenilenebilir
enerji kaynaklarına
dayalı birden çok üretim
tesisinin kurulmasıhalinde
sisteme verilen ihtiyaç fazlası enerjinin
hangi üretim
tesisinden verildiğinin
tespit edilememesi durumunda, bu tesislerden sisteme
verilen enerji YEK Kanunu eki I sayılı Cetvelde
bu üretim
tesislerinde kullanılan
yenilenebilir enerji kaynakları için
yer alan fiyatlardan en düşük
olan kaynak fiyatından
YEKDEM kapsamında
değerlendirilmek üzere
satın
alınır.
(5)
Bir tüketim
tesisi için,
4 üncü maddenin
birinci fıkrasının
(ç)
bendi dışında
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı bir üretim
tesisi ve mikrokojenerasyon tesislerinin birlikte
kurulması halinde,
sisteme verilen ihtiyaç fazlasıenerjinin
hangi üretim
tesisinden verildiğinin
tespit edilememesi durumunda, söz
konusu miktar için
19 uncu maddenin ikinci fıkrasının
(a) bendi hükümleri
uygulanır.
İhtiyaç fazlası enerji
miktarının
satın
alınması
MADDE 23 – (1)
Görevli
tedarik şirketi
22 nci maddenin ikinci fıkrasının
(a) bendi hükümlerine
göre
satın
aldığı ihtiyaç fazlası enerji
miktarının
birim kWh’ı için
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
belirlenen en düşük
teşvik
miktarından ödeme
yapar. Ödeme
Türk
Lirası üzerinden
yapılır.
I sayılı Cetvelde
belirlenen dövizin
TL’ye çevrilmesinde
enerjinin sisteme verildiği
gündeki
Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası döviz
alış kuru
kullanılır. Ödemenin
yapılabilmesi
için;
a) Görevli
tedarik şirketi
her bir üretici
için
belirlediği
günlük
ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanununa ekli I sayılı Cetvelde öngörülen
en düşük
fiyatın
o günkü TL
karşılığı ile çarparak
yapılacak ödemeyi
belirler.
b) (a) bendi hükmü kapsamında
yapılan
tespit tarihini izleyen altı gün
içerisinde, Şebekeye
verilen ihtiyaç fazlasıenerji
miktarı ile
enerji alımına
esas birim fiyatı ilgili
tüzel
kişiye
bildirir.
c) İlgili
kişi
tarafından
düzenlenen
faturanın
görevli
tedarik şirketine
Tebliğ tarihini
izleyen on işgünü içerisinde,
fatura bedelini ilgili kişinin
bildireceği
banka hesabına
yatırır.
(2) Görevli
tedarik şirketi
22 nci maddenin ikinci fıkrasının
(b) bendi hükümlerine
göre
satın
almakla yükümlüolduğu
ihtiyaç fazlası enerji
miktarının
birim kWh’ı için
YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
kaynak bazında
belirlenen teşvik
miktarı kadar ödeme
yapar. Ödeme,
Türk
Lirası üzerinden
yapılır.
I sayılı Cetvelde
belirlenen dövizin
TL’yeçevrilmesinde
enerjinin sisteme verildiği
gündeki
Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası döviz
alış kuru
kullanılır.Ödemenin
yapılabilmesi
için;
a) Görevli
tedarik şirketince,
her bir üretici
için
belirlenen günlük
ihtiyaç fazlası üretim
miktarı YEK
Kanununa ekli I sayılı Cetvelde
kaynak bazında öngörülen
fiyatın
TL karşılığı ile çarpılarak
yapılacak
günlük ödeme
miktarıbelirlenir,
b) Görevli
tedarik şirketince
her bir üretici
için
belirlenen günlük
ihtiyaç fazlası üretim
miktarı ile
YEK Kanununa ekli II sayılı Cetvelde öngörülen
ve ilgili mevzuat uyarınca
belirlenerek dağıtım şirketine
bildirilmiş olan
destek fiyatıylaçarpılarak
yapılacak
aksam destek bedeli belirlenir. Bir tüketim
tesisi için
yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı birden
fazla üretim
tesisi kurulması halinde
yerli ürün
kullanım
desteği,
her bir üretim
tesisinden sisteme verilen günlük
ihtiyaçfazlası enerji
için
bu bend hükümleri
ayrı ayrı uygulanarak
belirlenir,
c) (a) bendi ve/veya (b)
bendi hükümlerine
göre
bulunan bedeller toplanarak ilgili fatura dönemi
için
yapılacak
toplam ödeme
bulunur,
ç)
(c) bendi hükmüne
göre
her bir üretici
için
bulunan bedeller kaynak bazında
toplanarak kaynak bazında
yapılacak ödeme
belirlenir,
d) 22 nci maddenin beşinci
fıkrası kapsamında
satın
almakla yükümlü olduğu
enerji miktarı için
yapılacaködemeyi;
her bir üretici
için
belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlası üretim
miktarını YEK
Kanunu eki I sayılıCetvelde
belirlenen en düşük
olan kaynak fiyatın
TL karşılığı ile çarparak
belirlenir,
e) (ç)
bendi hükmüne
göre
bulunan kaynak bazında
belirlenmiş bedellerin
toplamı ile
(d) bendi kapsamında
belirlenen bedel toplanarak ilgili fatura dönemi
için
piyasa işletmecisine
bildirilecek lisanssız üreticilere ödenecek
toplam bedel (LÜYTOB)
belirlenir,
f) (d) bendi uyarınca
bulunan LÜYTOB
miktarı piyasa
işletmecisine
piyasa yönetim
sistemi üzerinden
her ayın
ilk altı günü içerisinde
bildirilir,
g) Piyasa işletmecisi
tarafından
kendisine yapılan ödeme,
kendisine ödeme
yapılan
tarihten itibaren en geç bir
işgünü sonrası ilgili üreticilere
(c) ve (d) bendi hükümlerine
göre
belirlenen miktarda ödenir.
(3) Görevli
tedarik şirketi,
ikinci fıkranın
(f) bendi hükmüne
göre
piyasa işletmecisine
bildirdiği
bedelin kendisine eksik ödenmesi
halinde, ikinci fıkranın
(g) bendi kapsamındaki ödemeleri
her bir kişi
için
aynı oranda
eksik yapar. Piyasa işletmecisinin önceki
fatura dönemlerinden
kalan eksik ödemesini
ilgili fatura döneminde
fazla ödemeşeklinde
yapması halinde
fazla kısım
eksik ödeme
yapılan üreticilere
payları oranında ödenir.
(4) Görevli
tedarik şirketinin üçüncü fıkra
hükmünde
belirlenen istisna dışında, ödemede
temerrüde
düşmesi
halinde 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme
Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesine göre
belirlenen gecikme zammı oranı uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Tüketim
birleştirme
MADDE 24 – (1)
Aynı tarife
grubundaki bir veya birden fazla gerçek
ve/veya tüzel
kişi,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında üretim
tesisi kurmak amacıyla,
uhdesindeki/uhdelerindeki tesislerde tüketilen
elektrik enerjisi için
tüketimlerini
birleştirebilirler.
Bir dağıtım
bölgesinde
kurulu tüketim
tesisi ya da tesislerinin tüketimleri
OSB dağıtımşebekesi
içindeki
bir tüketim
tesisi ile birleştirilemez.
Ancak OSB dağıtım şebekesi
içinde
ve dışında
tüketimi
olan bir gerçek
ya da tüzel
kişi üretim
tesisini OSB dağıtım şebekesi
dışında
kurmak kaydıyla
birden çok
tüketim
tesisinin tüketimlerini
birleştirebilir.
Birleştirilen
tüketime
yönelik
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında üretim
tesisi ya da tesisleri kurulabilir. Bir gerçek
veya tüzel
kişinin
uhdesindeki tüketim
tesislerine ilişkin
tüketim
birleştirme
talebinde, tüketimlerinin
aynı tarife
grubunda olması hükmü aranmaz.
Aynı gerçek
veya tüzel
kişinin
tüketim
birleştirme
kapsamında üretiminin
tüketimini
karşılamadığı zaman
dilimi için
yapılacak
mahsuplaşmada,
yapılan üretimin öncelikle
tarifesi yüksek
olan tüketim
noktalarında
tüketildiği
kabul edilir.
(2) Tüketimi
birleştirilecek
tesislerin, üretim
tesisinin kurulacağı dağıtım
bölgesi
içinde
olması zorunludur.
(3) Tüketimini
birleştiren
gerçek
ve/veya tüzel
kişiler,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ hükümlerinden
yararlanmak amacıyla
aralarından
bir kişiyi
vekâlet
akdiyle tam ve sınırsız
olarak yetkilendirir.
(4) Başka
bir kişinin
tüketim
birleştirenlere
katılabilmesi
veya tüketim
birleştiren
mevcut bir kişinin
tüketim
birleştirmeden
ayrılması,
ancak her ayın
ilk gününden
itibaren başlamak
kaydıyla
mümkündür. Bu
durumda tüketimini
mevcut bir tüketim
birleştirme
uygulamasına
katmak isteyen kişilere
ilişkin başvuruların,
yetkili kişi
tarafından katılımın
başlayacağı aydan
bir önceki ayın
onbeşine kadar,
tüketimini
mevcut bir tüketim
birleştirme
uygulamasından çıkarmak
isteyenlere ilişkin
başvurunun ise
yetkili kişi
tarafından ayrılmanın
başlayacağı aydan
bir önceki ayın
onbeşine kadarİlgili Şebeke İşletmecisine
ulaştırılması gerekir. Bu
fıkra
hükmünün
uygulanması çerçevesinde,
tüketim
birleştirmeye
katılıma
veya tüketim
birleştirmeden
ayrılma
işlemleri
için
her defasında
ayrı ayrı olmak üzere
Yönetmeliğin
31 inci maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen
başvuru
bedeli İlgili Şebeke İşletmecisine ödenir.
(5) Tüketim
birleştirme İlgili Şebeke İşletmecisine
yapılacak
yazılı bir
başvuru
ile yapılır.
Yazılı başvuru
ekinde tüketimi
birleştirilen
tesislerin sahipleri, abonelik bilgileri, yıllık
tüketim
verileri İlgili Şebeke İşletmecisine
sunulur.
(6) Yönetmelik
ve bu Tebliğin
uygulanması amacıyla,
tüketimini
birleştiren
gerçek
ve/veya tüzel
kişilerin
tüketim
tesislerinde tüketilen
elektrik enerjisi aralarından
yetkilendirecekleri kişinin
elektrik enerjisi tüketimi
sayılır.
(7) Yönetmelik
ve bu Tebliğin
uygulanması amacıyla,
Yönetmelik
ve bu Tebliğ kapsamında
kurulacak üretim
tesisinde ya da tesislerinde üretilecek
elektrik enerjisi tüketimlerini
birleştiren
kişilerin
aralarında
yetkilendirecekleri kişinin
elektrik enerjisi üretimi
sayılır.
(8) Yönetmelik
ve bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanması amacıyla
yapılacak
iş ve
işlemler,
yetkilendirilen kişi
nam ve hesabına
yapılır. İlgili Şebeke İşletmecisi
ile görevli
tedarik şirketi
iş ve
işlemlerinde
yetkilendirilmiş kişiyi
muhatap alır.
(9) Yönetmelik
ve bu Tebliğin
uygulanması sürecinde
tüketimini
birleştiren
kişiler
tüketimlerini
birleştirmekten
ve/veya üretimden
kaynaklanan her türlü anlaşmazlığı kendi
aralarında çözer.
Hiçbir
anlaşmazlık İlgili Şebeke İşletmecisi
ve/veya görevli
tedarik şirketine
yöneltilemez.
(10) Bu maddenin diğer
hükümlerinin
uygulanmasında
sorun oluştuğunda İlgili Şebeke İşletmecisi üretim
tesisini sistemden ayırabilir.
(11) Bu madde kapsamında
yetkilendirilen kişi
için,
tüketimlerini
birleştiren
kişiler
ile aynı tarife
grubunda olmaşartı aranmaz.
(12) Bir tüketim
tesisi, aynı zaman
diliminde birden fazla tüketim
birleştirme
kapsamında
yer alamaz.
(13) Tüketim
birleştirme
kapsamında üretilen
enerjinin tüketimi
karşılamadığı durumlarda, üretilen
enerjininöncelikle
tarifesi yüksek
olan tüketim
noktalarında
tüketildiği
varsayılır.
(14) Tüketim
birleştirmeye
katılan
tüm
tüketiciler,
ilave elektrik enerjisi alımlarını ancak
tek tedarikçiden
temin edebilirler.
Atıflar
MADDE 25 – (1) 10/3/2012 tarihli
ve 28229 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmeliğin
Uygulanmasına
Dair Tebliğe
yapılan
atıflar
bu Tebliğe
yapılmış sayılır.
Yürürlükten
kaldırılan
tebliğ
MADDE 26 – (1) 10/3/2012 tarihli
ve 28229 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan
Elektrik Piyasasında
Lisanssız
Elektrik Üretimine İlişkin
Yönetmeliğin
Uygulanmasına
Dair Tebliğ yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 27 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumu Başkanı yürütür.
Ek-1
Güç Kalitesi
Akım Harmonikleri
Faz
akımı ≤ 16 A Olan ve AG Seviyesinden
Bağlanan Tesisler İçin
|
|
EN 61000-3-2
Sınıf A’ya göre izin verilen en büyük
harmonik akım (A)
|
Harmonik
|
2 inci
|
3 üncü
|
5 inci
|
7 inci
|
9 uncu
|
11 inci
|
13 üncü
|
15
inci ≤ n ≤ 39 uncu
|
Sınır
|
1,08
|
2,3
|
1,14
|
0,77
|
0,4
|
0,33
|
0,21
|
0,15 ª (15/n)
|
ª % 50 veya en
yüksek ve en düşük arasında orta noktaya
yakın diğer beyan edilen değerler.
|
Gerilim Dalgalanması ve
Fliker Şiddeti
|
Gerilim
Dalgalanması
|
Fliker Şiddeti
|
|
Devreye
Girerken
|
Devreden
Çıkarken
|
Normal Çalışma
Durumunda
|
Sınır Değer
(en büyük)
|
% 3,3
|
% 3,3
|
Pst =
1,0
|
Plt =
0,65
|
Enjekte Edilen Doğru
Akım
|
Enjekte Edilen
Doğru Akım (anma akımının yüzdesi -%-
olarak)
|
Sınır Değer
(en büyük)
|
0,5
|
Ek-2
Tablo-1: AG
seviyesinden bağlanan üretim tesisleri için koruma ayarı
sınır değerleri.
Parametre
|
En Uzun
Temizleme Süresi a
|
Açma Ayarı
|
Aşırı Gerilim
(ANSI 59)
|
0,2 s
|
230 V + %15
|
Düşük Gerilim
– Kademe 1 (ANSI 27)
|
1,5 s
|
230 V –
(%15…%20) b
|
Düşük Gerilim
– Kademe 2 (ANSI 27)
|
0,2 s
|
230 V – (
%50…%75) b
|
Aşırı Frekans
(ANSI 81/O)
|
0,5 s
|
51 Hz
|
Düşük Frekans
(ANSI 81/U)
|
0,5 s
|
47 Hz
|
Vektör Kayması (ANSI
78)c
|
0,2 s
|
(6o…9o) b
|
ROCOF (df/dt)
(ANSI 81R) c
|
0,2 s
|
(1…2,5) b Hz/s
|
a) Arızayı
tespit ve kesici açma süresi dâhildir.
b) Verilen
aralıkta uygun değer İlgili Şebeke
İşletmecisi tarafından istenebilir ve
ayarlanabilir.
c) Jeneratör,
adalanma durumunda çalışmaya elverişli
teknik özellikte ise ilave olarak bu koruma
rölelerinden en az biri kullanılmalıdır.
|
Not: Gerilim
değerleri etkin (r.m.s) değerlerdir ve faz-nötr gerilimi
olarak verilmiştir.
|
Tablo-2: YG
seviyesinden bağlanan üretim tesisleri için koruma ayarı
sınır değerleri.
Parametre
|
Temizleme
Süresi
|
Açma Ayarı a
|
Aşırı Gerilim
(ANSI 59) –Kademe 1
|
0,2 s
|
V≥ 120
|
Aşırı Gerilim
(ANSI 59) – Kademe 2
|
1,0 s
|
110 < V <
120
|
Düşük Gerilim
– Kademe 1 (ANSI 27)
|
2,0 s
|
50 ≤ V <
88
|
Düşük Gerilim
– Kademe 2 (ANSI 27)
|
0,2 s
|
V< 50
|
Aşırı Frekans
(ANSI 81/O)
|
0,2 s
|
51 Hz
|
Düşük Frekans
(ANSI 81/U)
|
0,2 s
|
47 Hz
|
Düşük Frekans
(ANSI 81/U)
|
İlgili Şebeke
İşletmecisi görüşüne uygun olarak 0,2–300 sn
aralığında ayarlanabilir.
|
İlgili Şebeke
İşletmecisi görüşüne uygun olarak 47– 49,5
Hz aralığında ayarlanabilir.
|
Vektör Kayması
(ANSI 78) c
|
0,2 s
|
(6o…9o) b
|
Frekans
değişim Oranı (ROCOF) (df/dt) (ANSI 81R) c
|
0,2 s
|
(0,5…2,5) b Hz/s
|
Artık Gerilim
(ANSI 59N) d
|
d
|
d
|
a) Gerilim
ayarları anma geriliminin yüzdesi olarak
verilmiştir.
b) Verilen
aralıkta uygun değer İlgili Şebeke
İşletmecisi tarafından ayarlanabilecektir.
c) İlgili
Şebeke İşletmecisinin yapacağı etüt
çalışmasına göre İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından gerek görülmesi halinde bu
korumalardan birisi istenebilir.
d) Topraklama
sistemine bağlı olarak gerektiği durumda
İlgili Şebeke İşletmecisi tarafından
istenebilir. Statik jeneratörler için
uygulanabilir değildir. Bu koruma talep
edildiğinde, temizleme süresi ve açma ayar
değerleri İlgili Şebeke İşletmecisi
tarafından belirlenir.
|
|